Coronavirus i Compravenda d'Empreses

25-02-2021

Equipe CEDEC

Per què, a diferència del succeït en la crisi de 2008, ara la compravenda d'empreses segueix molt activa

La caiguda de l'economia ha aconseguit xifres mai vistes. I amb ella l'increment de la desocupació i la destrossa dels equilibris macroeconòmics. No obstant això, la compravenda d'empreses segueix molt activa a diferència del succeït en la llarga crisi que va esclatar en 2008 malgrat que en cap moment va adquirir un dramatisme similar al del COVID-19.

Això per quant:
• Aquesta és una crisi sanitària no financera com la de 2008. A més, la pandèmia ens aconsegueix amb un teixit empresarial competitiu i un sistema financer sanejat, a diferència de l'escenari de 2008.
• La liquiditat és extraordinària i a uns tipus d'interès reduïts quan no negatius. En 2008 vam patir un credit crounch, o crisi de crèdit, que va empènyer a milers d'empreses a la fallida.
• La Unió Europea ha funcionat, a diferència del succeït fa una dècada, en què va reaccionar tard i malament. Ara, el Banc Central Europeu, amb les injeccions massives de liquiditat, i la Comissió Europea, amb les ajudes directes next generation, encerten en el diagnòstic i les actuacions.
• A mesura que la crisi sanitària s'estabilitza, l'activitat empresarial va recuperant el nivell previ a la pandèmia, però els sectors es transformen. Alguns apareixen, uns altres creixen, mentre que uns altres perden rellevància.
• I una cosa similar succeirà amb les empreses la recuperació de les quals pot arribar aviat, atenent el seu sector d'activitat i a l'encert en la gestió i orientació en el nou context.

Com actua en el nou escenari el comprador?

Després d'uns mesos d'alentiment, el comprador, ja sigui estratègic o financer, torna a procedir segons criteris tradicionals i es mostra molt actiu. El seu comportament podria respondre a les següents consideracions:
• El comprador no busca gangues. Li interessen companyies amb perspectives a mitjà termini, sense tenir en compte els mesos marcats per la COVID-19. I es disposa a acceptar preus que responguin a aquestes expectatives.
• El comprador estratègic desitja adquirir companyies per a incrementar dimensió i competitivitat (via major quota en el mercat actual, nous mercats geogràfics, productes innovadors, o nous coneixements) en una economia globalitzada i carregada de complexitat i incertesa, però també d'oportunitats extraordinàries.
• El comprador financer necessita invertir l'enorme liquiditat. La compra d'empreses és el seu millor alternativa, donats els baixos tipus d'interès i el poc atractiu dels mercats borsaris tradicionals.

Photo by engin akyurt on Unsplash

També et pot interessar

La importància de decidir el propi futur: la planificació estratègica com a resposta a la incertesa ambiental

Equip CEDEC

02-05-2022

La importància de decidir el propi futur: la planificació estratègica com a resposta a la incertesa ambiental

Quan es parla de planificació estratègica, és inevitable tenir en compte les crisis econòmiques actuals, els salts tecnològics i les pandèmies, esdeveniments que alteren profundament els plans dels empresaris i que són cada vegada més freqüents. El canvi constant sembla imposar-se i genera una sensació de desconcert en moltes...

LA RESILIÈNCIA EN LES EMPRESES: UNA MODA O UNA REALITAT? II EL PROCÉS DE CONVERTIR L'EMPRESA EN RESILIENT

Equip CEDEC

19-04-2022

LA RESILIÈNCIA EN LES EMPRESES: UNA MODA O UNA REALITAT? II EL PROCÉS DE CONVERTIR L'EMPRESA EN RESILIENT

Fa uns dies que en el nostre article LA RESILIÈNCIA EN LES EMPRESES: UNA MODA O UNA REALITAT? I, aclarim que la Resiliència és una necessitat per a les empreses que acredita la seva capacitat per a adaptar-se a les exigències del mercat i als canvis en els desitjos i les necessitats dels seus clients. Què pot fer un empresari per a desenvolupar una...

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.