LA RESILIÈNCIA EN LES EMPRESES: UNA MODA O UNA REALITAT? II EL PROCÉS DE CONVERTIR L'EMPRESA EN RESILIENT
19-04-2022
Fa uns dies que en el nostre article LA RESILIÈNCIA EN LES EMPRESES: UNA MODA O UNA REALITAT? I, aclarim que la Resiliència és una necessitat per a les empreses que acredita la seva capacitat per a adaptar-se a les exigències del mercat i als canvis en els desitjos i les necessitats dels seus clients.
Què pot fer un empresari per a desenvolupar una organització resilient? Anem ara a desenvolupar les mesures que poden ajudar els empresaris a convertir la seva empresa en resilient, tot això sense oblidar mai que cada empresa és diferent i cada empresari és únic, per la qual cosa les mesures han d'entendre's en el seu entorn i adaptar-se a cada cas.
Els líders
En primer lloc, pregunti's si la seva primera línia, les pedres angulars de l'organització, són les persones adequades: inspiren confiança? Són capaços de mantenir una perspectiva positiva? Afronten les dificultats amb la determinació i la motivació adequades? Són líders que inspiren al seu equip a creure? Sortir de la seva zona de confort, aprendre dels errors i veure el canvi com una oportunitat? Totes aquestes són qüestions preparatòries en la cerca de la resiliència organitzativa en una empresa.
Pot semblar obvi, però la realitat ens mostra sovint el contrari. La majoria de les vegades es tendeix a centrar l'atenció en les competències tècniques i a infravalorar les competències i les actituds que són el motor d'una organització.
L'estratègia de funcionament
Un empresari, a més d'haver identificat als líders adequats, ha de dotar-se d'una estratègia per a potenciar i millorar els recursos i d'un model de gestió-organització adequat per a desenvolupar la resiliència per mitjà de:
- La coordinació de tasques/activitats entre diferents parts de l'empresa, gràcies a un intercanvi continu d'informació;
- La cooperació en tots els nivells de l'organització per a aconseguir els mateixos objectius corporatius comunicats i compartits.
- Compartint una part del poder de decisió. En una visió centrada en el client, la decisió ha d'atribuir-se als qui estan destinats a entendre i resoldre els problemes del client;
- Millorant les competències: serà necessari introduir noves competències transversals en els diferents nivells organitzatius que fomentin l'intercanvi d'idees;
- La connexió amb els clients, els proveïdors i els socis potencials s'està convertint en una cosa essencial per a anticipar-se als riscos i identificar solucions per a obtenir un avantatge competitiu.
En resum, disposar d'un lideratge proactiu en l'estructura organitzativa i amb un funcionament que segueixi una estratègia adequada, es disposen dels punts de partida perquè l'estructura organitzativa es torni resilient.
A CEDEC, podem fer costat a l'empresari en el desenvolupament de la capacitat de recuperació de l'organització, amb una política de recursos humans adequada i les eines organitzatives necessàries, convertint la seva organització en una organització resilient.