El llenguatge corporal té un paper clau en la comunicació
La comunicació representa molt més que paraules i la part no verbal és fins i tot més important que tot allò que es pugui expressar parlant. De fet, els estudis indiquen que
les paraules només representen el 7 % del que diem. Per aquest motiu, les nostres postures són molt rellevants, així com els gestos i moviments que acompanyen els nostres missatges. El llenguatge corporal representa el 55 % i el to de la veu, el 38 %.
A
CEDEC pensem que les empreses han de ser conscients d’aquesta realitat, ja que la comunicació verbal i la no verbal han d’anar pel mateix camí, així com estar l’una al servei de l’altra; el principal motiu és que
el 93 % de la nostra comunicació és tot allò que no comuniquem quan parlem i el 55 % de l’efectivitat del nostre discurs depèn d’allò que el receptor veu, i no pas d’allò que escolta. En aquest
article d’Emprendedores es presenten els principals punts per a una comunicació eficaç, amb un èmfasi especial en la part no verbal.
La comunicació no verbal té un paper clau en tots els tipus de relacions humanes, fins i tot en l’esfera professional o empresarial, en què es converteix en una
eina que ha d’estar al servei dels nostres interessos per tal d’aconseguir transmetre el missatge desitjat en tot moment, sigui un discurs conciliador, de sinceritat, d’autoritat o d’integritat.
A continuació, abordem quatre pautes bàsiques per a un
llenguatge corporal amb èxit:
- Un somriure natural sempre ajuda a relaxar qualsevol tipus de tensió: és una descàrrega d’emocions que resta pressió i genera un entorn positiu. El somriure perfecte, des d’un punt de vista de la comunicació no verbal, va acompanyat d’aquesta expressió amb els ulls i la boca ha de quedar mig oberta.
- La mirada és una eina molt valuosa de la comunicació no verbal. De fet, mirar als ulls és fonamental perquè l’interlocutor percebi correctament qualsevol discurs. El fet de no mirar als ulls és un error que causa desconfiança i fredor. També pot ser tot un hàndicap baixar la mirada, sobretot quan s’afirma algun contingut important.
- La distància entre les persones mereix tota la nostra atenció, perquè és important respectar la distància perfecta que varia segons els costums socials, però que de mitjana està en uns 45 cm. L’objectiu és no envair el que es pot considerar l’espai íntim, tant amb el nostre cos com amb altres elements.
- El llenguatge corporal delata la veracitat i credibilitat de les nostres paraules, així com altres actituds com ara l’interès o la confiança. Hi ha gestos que ens delaten, com ara inclinar el cap a un costat, gest que mostra interès pel tema i desig per tancar un acord. És possible que el millor recurs per millorar en aquest punt sigui creure en allò que es diu.
En el llibre
Escuela de oratoria, de Manuel Pimentel i José Lázaro, es plantegen les pautes bàsiques per a una
comunicació eficaç en públic. Pel que fa al llenguatge corporal, la manera de moure’ns, de gesticular amb les mans i, en resum, de comunicar amb el cos ha de ser natural, acompanyada d’una sèrie de
consells que convé tenir en compte per millorar i corregir errors del nostre llenguatge físic:
- Les mans són un instrument amb molt potencial i comuniquen més del que ens imaginem. Sempre comuniquen i mai és recomanable amagar-les; de fet, amagar les mans s’associa amb l’engany. Però hi ha més consideracions sobre les mans a l’hora de comunicar-se, com ara que mostrar els palmells de les mans s’associa amb la confiança i la sinceritat, que un índex estirat pot resultar brusc i acusador, o que el puny tancat a l’alçada del pit emfatitza els missatges.
- Pel que fa a la postura, tant dempeus com asseguts, el fet de mantenir-se amb l’esquena recta sense aixecar les espatlles afavoreix la comunicació eficaç, a més de la respiració. En relació al rostre, es recomana una postura recta en la qual la barbeta quedi paral·lela al terra, per tal de tenir un rostre relaxat que convidi a una respiració correcta i a la sortida de la veu.
Finalment, cal dir que no només hem de posar tot l’esforç en el costat de l’emissor. La comunicació sempre s’ha d’entendre des d’un punt de vista bidireccional; per aquest motiu,
també s’ha de valorar la comunicació no verbal de l’audiència o l’interlocutor per rebre un importantíssim
feedback que permet millorar la comunicació.
A
CEDEC, Centro Europeo de Evolución Económica, creiem que és essencial que les empreses es formin i posin en pràctica aquests coneixements bàsics sobre la comunicació no verbal per l’
impacte que tenen en tota una organització, tant en les relacions amb els treballadors com amb els consumidors. El fet que una empresa potenciï aquest enfocament de manera transversal és una eina essencial per seguir fent passos decidits cap a l’
excel·lència empresarial.
Imatge educacionejecutiva
0 Comentaris