Publicat per cedec el 08-08-2019

¿Com tractar amb un treballador problemàtic?

Pot ser que arribi tard sistemàticament, que deixi de banda les seves tasques o que sempre posi excuses per no fer allò que se li demana. Pot ser que es queixi constantment, que sempre estigui de mal humor, que no sàpiga treballar en equip o, fins i tot, en el pitjor dels casos, que discuteixi per tot o falti al respecte els companys. Per bona que sigui la selecció de talent a l'empresa, no hi ha cap empresari que s'escapi, en algun moment de la seva carrera, de topar-se amb un treballador difícil.

A CEDEC sabem que ignorar el problema i mirar cap a una altra banda no farà que desaparegui sol, ans al contrari. Per això, és fonamental detectar ràpidament els empleats que poden resultar conflictius i mirar de reconduir-los i de fer que siguin beneficiosos per a la resta de l'equip i per a l'empresa. Amb aquest objectiu, compartim aquest article d'"OK Diario" on es donen algunes claus per tractar-los i per garantir un clima laboral estable i agradable.



El primer que cal fer és reconèixer quan ens trobem davant d'un treballador problemàtic. Evidentment, qualsevol persona, per inexperiència, per un malentès o perquè passa un mal moment, pot generar alguna mena de desavinença. Però si això passa sistemàticament, és important tallar-ho com abans millor. De la mateixa manera, molts directius decideixen ignorar els defectes d'un treballador determinat si és eficient, però cal no perdre de vista que, encara que tingui un rendiment adequat, si crea un mal ambient, acabarà passant factura al rendiment de la resta. 

Per contra, altres caps decideixen actuar en calent i acaben generant una relació turbulenta que es perpetua en el temps. Quan ens trobem davant d'una persona negativa, és molt important no deixar-se arrossegar per les males maneres, sinó encarar la situació sense apassionaments per exercir un millor lideratge. Com es pot fer?

Cara a cara

És essencial parlar amb el treballador conflictiu perquè sàpiga com afecta el seu comportament a la seva feina, als seus companys o a l'empresa. Però sempre cal fer-ho amb el màxim respecte, sense llançar crítiques generalitzades, en privat i de forma confidencial. Pot passar que la persona no sigui conscient dels problemes que causa o que ho sigui i no li importi. En qualsevol cas, parlar amb la persona també servirà perquè sàpiga que l'empresa està al corrent del que fa i que prendrà mesures si cal.

Amb fets contrastats

Però, potser, un pas previ a aquesta conversa amb el treballador, sigui recopilar informació. I és que no es pot acusar ningú d'estar entorpint el treball simplement per una intuïció o per valoracions personals; cal acudir-hi amb dades objectives, com ara les avaluacions d'acompliment.

A més, és bona idea conèixer l'opinió d'altres membres de l'equip que hi treballin directament per tal d'establir la mida del problema.

Proposant uns terminis per canviar

És força habitual que, en una conversa directa, l'empleat problemàtic faci propòsit d'esmena i asseguri que aquest mal comportament no es repetirà. Però, perquè no quedi tot en foc d'encenalls, convé establir un calendari amb els objectius que s'han d'assolir i decidir unes metes de millora clares, amb un termini determinat i fent-ne un seguiment intensiu per veure si es compleixen.

A més, és recomanable que l'empresa disposi d'un document en què es descriguin les possibles amonestacions per a treballadors que cometin infraccions. Així, es podrà advertir al treballador de les sancions d'una manera més objectiva i impersonal.

L'acomiadament com a últim recurs

Tot i que acomiadar una persona mai no és del gust de ningú, hi ha vegades en què cal fer-ho i en què, fins i tot, mirar de retardar el moment pot perjudicar l'empresa i el treballador mateix. Quan una mala conducta es manté en el temps, quan el treballador no té intenció de canviar o quan falta al respecte als companys, el millor és acabar la relació laboral.

A CEDEC, Consultoría de Organización Estratégica, considerem que és fonamental que les empreses sàpiguen detectar els treballadors conflictius per poder afrontar la situació com abans millor i així protegir la resta de l'equip. D'aquesta manera s'aconseguirà mantenir un bon clima laboral que permeti que cada professional faci la seva feina de la millor manera, cosa que repercutirà en la productivitat de l'empresa i l'ajudarà a assolir l'excel·lència empresarial.

Imatge Cepyme News

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Camp obligatori.
Camp obligatori/erroni.
Camp obligatori.

Noticies Relacionades

Publicat per cedec el 19-10-2023

El paper fonamental del director general en l'empresa familiar i en la Pyme

Una figura cridada a marcar el rumb de l'empresa cap a l'èxit Potser la teva empresa no està en una posició que justifiqui la figura d'un director general aliè a la família o a l'accionariat. Però, en qualsevol cas, si aquest paper l'exerceixes tu com a empresari, aquest article et serà molt útil. A CEDEC, Consultoria(...)

Publicat per cedec el 12-09-2023

Com promoure la salut mental en les empreses

Fomentant el Benestar dels Treballadors i l'Èxit Empresarial En l'entorn empresarial actual, on la competitivitat i el rendiment són factors clau, la salut mental dels treballadors s'ha convertit en un tema de vital importància. A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, més que consultors de l'empresa, som consellers dels(...)

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.