Publicat per el 19-10-2023

El paper fonamental del director general en l'empresa familiar i en la Pyme

Una figura cridada a marcar el rumb de l'empresa cap a l'èxit

Potser la teva empresa no està en una posició que justifiqui la figura d'un director general aliè a la família o a l'accionariat. Però, en qualsevol cas, si aquest paper l'exerceixes tu com a empresari, aquest article et serà molt útil.

A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, més que consultors de l'empresa, som consellers dels empresaris de pymes i d'empreses familiars. I el que ens diferencia és que, primer, ens centrem en els seus interessos com a empresaris.

Què fa un director general?

La pregunta sembla de fàcil resposta si simplifiquem molt. Però, certament, la seva figura va més enllà de la mera direcció de l'empresa, doncs, en gran manera, marca el rumb de la mateixa cap al futur (d'acord amb l'empresari o amb el consell d'administració, que decideixen finalment).

Veurem, primer, quines responsabilitats i funcions ha d'assumir i quines competències ha de tenir un director general; en segon lloc, et donarem algunes claus si el que necessites o t'estàs plantejant incorporar a aquest perfil en la teva empresa.

Responsabilitats, funcions i competències

Anem primer per les responsabilitats que ha d'assumir el director general (DG) en relació amb les àrees de l'empresa.

Estratègia i Visió: El DG és el timoner que estableix la direcció que l'empresa ha de seguir. Defineix els objectius a llarg termini i traça la visió per al futur.

Operacions i Execució: Supervisa les operacions diàries, assegurant que els plans es duguin a terme de manera eficient i que els recursos s'utilitzin sàviament.

Finances i Control: Controla les finances, garantint la sostenibilitat econòmica i la presa de decisions basades en dades financeres sòlides.

Desenvolupament de Negocis: Busca oportunitats per al creixement de l'empresa, ja sigui a través de l'expansió de productes, l'entrada en nous mercats o l'adquisició d'altres companyies.

Relacions Externes: Representa a l'empresa davant clients, proveïdors, inversors i altres parts interessades, construint relacions sòlides.

Ara vegem quines funcions clau ha d'exercir el DG.

Lideratge Inspirador: El DG ha de guiar als equips cap a un objectiu comú, motivant-los amb una visió clara i valors compartits.

Presa de decisions Estratègiques: Avalua diferents opcions i tria el camí més encertat per a aconseguir els objectius de l'empresa.

Gestió del Canvi: En un entorn empresarial en constant evolució, el DG lidera i gestiona els canvis necessaris per a mantenir la competitivitat.

Resolució de Problemes: Enfronta desafiaments i troba solucions efectives per a superar obstacles.

Finalment, veurem que competències en forma d'habilitats toves i dures ha de tenir.

Començarem per les habilitats toves, que són les més associades a la persona, al seu caràcter:

Comunicació Clara: Capacitat per a transmetre idees de manera clara i escoltar als altres.

Empatia: Entendre i considerar les necessitats i punts de vista dels empleats i les parts interessades.

Habilitats de Lideratge: Inspirar, motivar i guiar a equips cap a l'èxit.

Negociació: Arribar a acords beneficiosos per a totes les parts involucrades.

Resolució de Conflictes: Manejar diferències de manera constructiva.

I acabarem per les habilitats dures, que van més associades al seu perfil professional:

Coneixement del Negoci: Comprendre a fons la indústria, el mercat i les operacions de l'empresa.

Experiència en Gestió: Saber com dirigir equips, prendre decisions i gestionar recursos.

Habilitat Financera: Entendre i manejar aspectes financers i pressupostaris.

Pensament Estratègic: Planificar a llarg termini i prendre decisions que beneficiïn a l'empresa a llarg termini.

Capacitat Analítica: Avaluar dades i tendències per a prendre decisions fonamentades.

Incorporar o enfortir al director general en la teva empresa familiar o Pime

Si estàs buscant incorporar o enfortir la figura del director general (DG) en la teva empresa familiar o Pime, aquí hi ha alguns passos clau a considerar:




  • Defineix un Perfil Clar:



Identifica les competències i habilitats específiques que necessites en un DG. Necessites a algú amb experiència en vendes, finances o tecnologia? Defineix el perfil que millor s'adapti als teus objectius.




  • Ofereix Formació i Desenvolupament:



Invertir en la formació i desenvolupament del DG és crucial. Proporciona oportunitats per a adquirir habilitats toves i dures a través de cursos, tallers i mentoria.




  • Fomenta la Comunicació Oberta:



Estableix canals de comunicació efectius perquè el DG pugui estar en sintonia amb tots els nivells de l'organització. La retroalimentació i l'intercanvi d'idees són fonamentals.




  • Deixa que delegui en uns altres:



Capacita al DG per a delegar tasques de manera adequada. Això alliberarà temps perquè es concentri en funcions estratègiques i de lideratge.




  • Mesura i avalua:



Estableix indicadors clau de rendiment per a avaluar l'acompliment del DG. Això permetrà ajustos i millores contínues.




  • Aposta per la Cultura Empresarial:



El DG ha d'encarnar els valors i la cultura de l'empresa. Assegura't que el seu lideratge reflecteixi la identitat de l'organització.




  • Promou la Mentoria i les relacions:



Facilita oportunitats perquè el DG es relacioni amb altres líders i rebi mentoria. L'aprenentatge d'experiències compartides pot ser immensament valuós.

CEDEC, Consultoria líder a Europa en gestió, direcció i organització d'empreses, volem que abastos l'Excel·lència Empresarial. Si tens un vaixell petit potser reuneixes en tu mateix la figura d'armador (propietari) i de patró (director). Però si no és així, si la dimensió de la teva empresa és mitjana, el director general és el navegant i el capità, marca el rumb (estratègia) i governa el vaixell (direcció).

T'has plantejat en la teva empresa incorporar la figura d'un director general?

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Camp obligatori.
Camp obligatori/erroni.
Camp obligatori.

Noticies Relacionades

Publicat per el 12-09-2023

Com promoure la salut mental en les empreses

Fomentant el Benestar dels Treballadors i l'Èxit Empresarial En l'entorn empresarial actual, on la competitivitat i el rendiment són factors clau, la salut mental dels treballadors s'ha convertit en un tema de vital importància. A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, més que consultors de l'empresa, som consellers dels(...)

Publicat per el 13-07-2023

La importància de la prevenció de riscos laborals

Com evitar l'impacte negatiu en la seguretat dels treballadors i en els resultats de l'empresa La prevenció de riscos laborals és una de les principals preocupacions per a les empreses de totes les grandàries, especialment per a les pimes. A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, treballem amb empresaris de pimes i d'empreses familiars(...)

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.