Publicat per el 13-07-2023

La importància de la prevenció de riscos laborals

Com evitar l'impacte negatiu en la seguretat dels treballadors i en els resultats de l'empresa



La prevenció de riscos laborals és una de les principals preocupacions per a les empreses de totes les grandàries, especialment per a les pimes.

A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, treballem amb empresaris de pimes i d'empreses familiars amb l'objectiu d'ajudar-los a preparar a les seves empreses per a afrontar el futur amb garanties. Els riscos laborals poden tenir un impacte negatiu en la salut i la seguretat dels treballadors; però també en la productivitat i rendibilitat de l'empresa.

És per aquest motiu, per la qual cosa, en aquest article, respondrem a quatre preguntes clau sobre prevenció de riscos laborals per a les empreses.

Què són els riscos laborals?

Comencem per una definició acadèmica molt clara:

Els riscos laborals són totes les situacions o condicions que poden causar mal, malaltia o lesions als treballadors durant l'exercici de la seva activitat laboral.

Quins tipus de riscos laborals hi ha en les empreses?

Els riscos laborals poden ser físics, químics, biològics, ergonòmics, psicològics o socials.

Evidentment, depenent de l'activitat de l'empresa, alguns d'aquests riscos cobren major rellevància o, per contra, manquen de significat.

Ara, veurem amb més detall alguns exemples.

1. Riscos físics: són tots els relacionats amb l'entorn de treball, com el soroll, la temperatura, la il·luminació, les vibracions o les radiacions, entre altres.

2. Riscos químics: es refereixen a tots els que guarden relació amb l'exposició a substàncies químiques tòxiques o perilloses, com, per exemple, productes químics, gasos, vapors o líquids, entre altres.

3. Riscos biològics: en aquest cas correspondrien amb l'exposició a agents biològics, com a virus, bacteris o fongs, per citar alguns.

4. Riscos ergonòmics: són els que tenen a veure amb l'adaptació del lloc de treball a les característiques físiques del treballador, com la postura, els moviments o les càrregues que puguin afectar el físic del treballador.

5. Riscos psicològics: aquests són els que afecten l'ambient laboral, com l'estrès, l'ansietat, l'assetjament o la violència, per citar alguns.

6. Riscos socials: són els relacionats amb la falta de seguretat, la falta de mesures preventives o la falta de formació.

Com es poden prevenir els riscos laborals?

Per a prevenir els riscos laborals, les empreses han de seguir un procés que consta de diverses etapes, entre les quals es destaquen les següents:

Identificació dels riscos laborals:

La primera etapa del procés de prevenció de riscos laborals és la identificació dels riscos presents en l'empresa.

És necessari dur a terme una avaluació inicial dels llocs de treball, tenint en compte les tasques que es realitzen, els equips que s'utilitzen, els materials que es manegen, i les condicions ambientals en les quals es desenvolupa l'activitat laboral.

Avaluació de l'impacte:

Una vegada identificats els riscos laborals, és necessari avaluar l'impacte que poden tenir sobre la salut i seguretat dels treballadors.

Aquesta avaluació ha d'incloure una valoració del grau d'exposició, la magnitud del risc, la vulnerabilitat dels treballadors i les possibles conseqüències del risc.

Implementació de mesures preventives:

Una vegada que s'ha identificat i avaluat el risc laboral, és necessari implementar mesures preventives per a eliminar o reduir el risc.

Aquestes mesures poden incloure l'ús d'equips de protecció personal, la millora de les condicions ambientals, la substitució de materials perillosos i la reorganització del lloc de treball.

Formació i sensibilització:

És important que els treballadors estiguin formats i sensibilitzats sobre els riscos laborals i les mesures preventives.

Els treballadors han d'estar informats sobre els riscos laborals associats al seu treball i sobre les mesures de prevenció que han de seguir per a minimitzar-los. Han de rebre formació sobre l'ús dels equips de protecció personal i la manera d'utilitzar-los correctament.

Inspeccions periòdiques:

Finalment, és necessari realitzar inspeccions periòdiques per a verificar el compliment de les mesures preventives i l'eficàcia d'aquestes.

És necessari comprovar que s'estan utilitzant els equips de protecció personal adequats, que s'estan seguint els procediments de treball segur, i que les condicions ambientals són les adequades.

Quins beneficis té per a una empresa seguir una política de prevenció de riscos laborals?

Sens dubte, la implementació d'una política de prevenció de riscos laborals té múltiples beneficis per a una empresa.

Citarem cinc d'aquests beneficis:

Millora de la salut i seguretat dels treballadors:  Si els empleats se senten assegurances en el treball, augmenta el seu compromís i motivació, la qual cosa condueix a una major productivitat i millor acompliment.

Reducció dels costos associats amb els accidents laborals: Els accidents laborals poden ser costosos per a les empreses, tant en termes de costos mèdics com d'indemnitzacions. A més, poden ocasionar baixes laborals que afecten la productivitat i rendibilitat de l'empresa. La prevenció de riscos laborals redueix aquests costos, ja que s'eviten els accidents i es minimitza l'impacte d'aquells que ocorrin.

Millora de la imatge de l'empresa: Les empreses que es preocupen per la seguretat i salut dels seus treballadors són percebudes com socialment responsables i compromeses amb el seu entorn.

Compliment de la normativa legal: La prevenció de riscos laborals és una obligació legal per a les empreses, i el seu incompliment pot implicar sancions i multes. Complir-la, redueix. per contra, el risc de sancions.

Millora de la productivitat i rendibilitat: La prevenció de riscos laborals permet evitar accidents i malalties laborals, reduint les baixes laborals i els costos associats. Això augmenta la productivitat i rendibilitat de l'empresa.

Amb aquestes mesures, les empreses poden garantir la seguretat i salut dels seus treballadors, i millorar la seva productivitat i rendibilitat.

A CEDEC, Consultoria líder a Europa en gestió, direcció i organització d'empreses, volem que abastos l'Excel·lència Empresarial. Com hem vist en aquest article, una política efectiva de prevenció de riscos laborals pot garantir la seguretat i salut dels treballadors, i millorar la seva productivitat i rendibilitat.

Per la seva activitat, té la teva empresa més factors de risc laboral? Tens una política de prevenció de riscos laborals ben definida? Portes el compte dels dies sense accidents i l'exposes en els centres de treball?

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Camp obligatori.
Camp obligatori/erroni.
Camp obligatori.

Noticies Relacionades

Publicat per el 19-10-2023

El paper fonamental del director general en l'empresa familiar i en la Pyme

Una figura cridada a marcar el rumb de l'empresa cap a l'èxit Potser la teva empresa no està en una posició que justifiqui la figura d'un director general aliè a la família o a l'accionariat. Però, en qualsevol cas, si aquest paper l'exerceixes tu com a empresari, aquest article et serà molt útil. A CEDEC, Consultoria(...)

Publicat per el 12-09-2023

Com promoure la salut mental en les empreses

Fomentant el Benestar dels Treballadors i l'Èxit Empresarial En l'entorn empresarial actual, on la competitivitat i el rendiment són factors clau, la salut mental dels treballadors s'ha convertit en un tema de vital importància. A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, més que consultors de l'empresa, som consellers dels(...)

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.