Avantatge competitiu: com distanciar a la teva empresa de la competència
Tens alguna cosa que els teus competidors no tenen?
L'avantatge competitiu de la teva empresa és qualsevol característica que li permeti mantenir-se en una posició superior en relació amb la dels teus competidors.
Al bot qualsevol pensaria en el producte o en la marca, per exemple. Però un avantatge competitiu també pot ser la fidelitat dels teus clients.
A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, definim l'avantatge competitiu com el valor que marca la diferència entre l'èxit i el fracàs. I desenvolupem tot el procés comercial, basant-nos en estratègies concretes, en l'execució del propi procés i en el control dels resultats.
El major impacte és l'objectiu
Deia Ovidio, el poeta de la Roma Antiga, que “un cavall mai corre tan ràpid com quan ha d'aconseguir i superar a altres cavalls”.
Perquè l'avantatge competitiu s'adquireix sobre objectius concrets, que cal definir prèviament en una estratègia comercial.
Qualsevol estratègia comercial respon primer a com vendre i no a què vendre (en un post que publicàvem el mes de desembre passat, et parlàvem del Manual de Vendes i creiem que pot ser ara un bon moment per a recuperar aquest contingut).
Has de proposar al mercat una proposta de valor
La capacitat que tingui la teva empresa de generar valor als teus clients (més enllà dels beneficis que suposin els teus productes o serveis) determinarà el teu avantatge competitiu.
Pensa que valor i preu no signifiquen el mateix. Mentre que el preu és la quantitat diners que pagues per determinat producte o servei, el valor ve definit per la utilitat que aquest producte o servei representa per a qui el compra.
Has de preguntar-te què és el que pots oferir tu que els teus competidors no ofereixen o no poden oferir. I, per descomptat, ha de coincidir amb el que el client espera rebre a canvi de la seva compra.
Per això, per a crear la teva proposta de valor has de posar el focus en el client, en les seves necessitats i fer-te preguntes: Com ajuda el meu producte o servei a cobrir les necessitats del client? Quins beneficis li aporta? Què fa única la meva proposta?
La marca és molt important i un clar factor per a adquirir avantatge
La millor manera que hem trobat de definir què és una marca és de Phillip Kotler: “Una marca és la diferència entre un iPhone i un telèfon intel·ligent”.
La marca serveix per a diferenciar dos productes o serveis que, aparentment, són iguals o molt semblants i cobreixen les mateixes necessitats.
Però una marca ben definida i posicionada en la ment del comprador (iPhone) va molt més allà: s'omple de significat i, més encara, és capaç de crear un vincle emocional amb el comprador.
Tipus d'avantatges competitius
1. Adquirir el lideratge en el cost del producte o del servei.
Un bon exemple d'això es dona en el mercat de les línies aèries. El cas de Ryanair és significatiu.
La seva política de preus en relació amb els serveis que ofereixen a bord va posicionar a aquesta companyia com a líder en el segment low cost. El servei queda supeditat al seu veritable avantatge competitiu (preus baixos).
2. Diferenciar el producte al màxim.
Aquest avantatge competitiu té a veure, especialment, amb la qualitat. Això comporta, en la majoria dels casos, un increment en el preu, però als consumidors els compensa.
Qualsevol producte d'Apple entraria en aquesta mena d'avantatge competitiu. Només cal pensar que és l'única marca de telefonia i d'ordinadors que utilitza IOS, un sistema operatiu propi que no té cap competidor (i més enllà del valor dissenyo i marca, que també el té).
A CEDEC, Consultoria líder a Europa en gestió, direcció i organització d'empreses des de 1965, especialitzada en empreses familiars i pimes, volem que abastos l'Excel·lència Empresarial. Potenciem el teu avantatge competitiu dissenyant i desenvolupant estratègies de marca i direcció comercial de valor afegit amb l'objectiu de maximitzar els resultats de vendes, de marge i de posició enfront de la teva competència.
Pots ampliar la informació d'aquest post en aquest enllaç de la nostra Web.
Quin és el teu avantatge competitiu? Has identificat la dels teus competidors? Tens perfectament definits els teus objectius comercials i has dissenyat una estratègia per a aconseguir-los?
Pots contestar a aquestes preguntes a continuació. Ens agradaria que compartissis les teves experiències amb nosaltres.
0 Comentaris