stratègia d'expansió empresarial
Mantenir-se estacionari (ni cap endavant ni cap enrere) no és una opció
El món de l'empresa del s. XXI és dinàmic i competitiu. I els canvis i innovacions se succeeixen a gran velocitat.
A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, més que consultors de l'empresa, som consellers dels empresaris de pymes i d'empreses familiars.
Per a les empreses, especialment les familiars i pymes, l'expansió no sols representa creixement en termes de grandària i volum, sinó que és un indicador crucial de la seva competitivitat en el mercat.
Una empresa que s'expandeix té una millor capacitat d'adaptar-se, d'enfrontar reptes i d'aprofitar oportunitats emergents.
Però qualsevol empresa que cregui en això necessita una estratègia d'expansió perquè aquest moviment cap endavant sigui reeixit.
Com crear una estratègia d'expansió
Sempre diem que la labor de l'empresari familiar i de pyme no consisteix a fer, sinó a pensar... Estratègies!
Veurem què sis passos són necessaris per a pensar ordenadament una estratègia (la qual cosa és vàlid per a una estratègia d'expansió o per a qualsevol altra):
Anàlisi Interna i Externa: Comprèn la posició actual de la teva empresa. Analitza fortaleses, febleses, oportunitats i amenaces (Anàlisis FODA).
Defineix Objectius Clars: On vols arribar? Estableix metes quantificables i temporals.
Identifica el teu Mercat Objectiu: Estudia possibles mercats, coneix les seves característiques, necessitats i potencial.
Selecciona l'Estratègia Adequada: Amb base en la teva anàlisi, tria l'estratègia d'expansió més alineada amb els teus objectius.
Desenvolupa un Pla d'Acció: Detalla com duràs a terme l'estratègia, assignant recursos i responsabilitats.
Implementa i Monitora: Llança la teva estratègia i mesura regularment el seu progrés, ajustant segons sigui necessari.
Sis possibilitats estratègiques per a l'expansió de la teva empresa familiar o pyme
Penetració de Mercat
Aquesta estratègia se centra en augmentar les vendes dels productes o serveis existents en el mercat actual. Les accions comunes inclouen reducció de preus, intensificació de la promoció i distribució o millores menors en el producte.
D'una banda, permet consolidar-se en el mercat existent, enfortint la presència de marca. Però per un altre, està limitada al potencial de creixement del mercat actual, i pot conduir a una guerra de preus amb la competència.
Desenvolupament de Productes
S'orienta cap a la creació o millora de productes o serveis per al mercat actual. Pot sorgir de la innovació, de l'adaptació a les demandes canviants o de l'aprofitament de noves tecnologies.
Aquesta estratègia té potencial per a revitalitzar la imatge de l'empresa i atreure a nous segments dins del mercat actual. Però entranya un risc associat al desenvolupament de nous productes i la possible no acceptació dels mateixos per part del mercat.
Desenvolupament de Mercat
Aquesta estratègia busca introduir els productes o serveis actuals en nous mercats geogràfics o demogràfics. Això podria implicar l'exportació a nous països o l'adaptació del producte a diferents segments de consumidors.
Possibilita l'accés a una base de clients més àmplia i la diversificació del risc geogràfic. Però presenta també el desafiament d'adaptar-se a un nou mercat, que pot incloure barreres culturals, legals o logístiques.
Diversificació
Implica aventurar-se en àrees de negoci que no estan directament relacionades amb les operacions actuals. Hi ha dos tipus principals: diversificació relacionada (en indústries similars) i diversificació no relacionada (en indústries diferents).
Possibilita explorar oportunitats lucratives en noves àrees i reduir el risc al no dependre d'un sol mercat. Però si es manca d'experiència en el nou domini, pot portar a errors costosos.
Integració Vertical
Aquesta estratègia es refereix a expandir-se al llarg de la cadena de subministrament. Una integració cap enrere implica adquirir o controlar proveïdors, mentre que una integració cap endavant podria significar adquirir o controlar els canals de distribució.
Amb ella, s'exerceix un millor control sobre els costos i qualitats, i potencialment comportarà majors marges en tallar intermediaris. Però requereix una inversió significativa i pot allunyar a l'empresa del seu nucli de competència.
Aliances Estratègiques i Joint Ventures
En lloc de competir, dos o més empreses decideixen col·laborar i treballar juntes en un projecte o negoci específic. Això pot ser per a entrar en nous mercats, compartir recursos o desenvolupar nous productes.
D'aquesta manera, aquestes empreses es beneficien de la combinació de fortaleses i recursos, i de compartir riscos. Però poden sorgir possibles conflictes culturals o de gestió i el desafiament de compartir control i guanys.
A CEDEC, Consultoria líder a Europa en gestió, direcció i organització d'empreses, volem que abastos l'Excel·lència Empresarial. Un empresari d'una pyme o d'una empresa familiar té a les seves mans i en la seva estratègia el rumb de la seva empresa. Les empreses han de créixer per a assegurar la seva permanència en el temps.
Tens una estratègia d'expansió per a la teva empresa?
0 Comentaris