Publicat per el 02-02-2023

Com abordar el pressupost anual de la teva empresa

“La realitat no sol coincidir amb les previsions”



Potser aquest pensament de Jorge Luis Borges és un bon punt de partida per a arrencar aquest post.

Perquè un pressupost no és més que una previsió, veritat?

A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, a més, creiem que és fonamental que el pressupost anual no es consideri com una tasca aïllada en si mateixa, sinó que ha d'estar en línia amb el pla estratègic del negoci. I, com a tal, exigeix una labor important de planificació.

En aquest post, i a manera de guia, repassarem alguns aspectes clau que pots tenir en compte per a millorar l'elaboració del pressupost anual de la teva empresa.

Com dèiem abans, estàs enfrontant-te a una previsió, a alguna cosa que pot ser o no ser finalment. L'important és que sigui realista i que s'ajusti a la situació real del teu negoci i del mercat.



El pressupost va molt més allà del que aparenta



La funció principal del pressupost és assignar les partides necessàries per al desenvolupament futur (a 1 any vesteixi) de l'empresa.

Però podríem afirmar que la seva finalitat és doble: d'una banda, planificar el que passarà i quan passarà; i, per un altre, controlar el que està passant en el moment present, a mesura que succeeixen les coses.

Això, en conseqüència, ens porta directament a la idea que el pressupost no és una cosa inamovible, sinó que ha de ser revisable cada cert temps (per exemple, mensual o trimestralment).

Aquesta idea, d'altra banda, és la que et permetrà adoptar mesures de correcció sobre la base pressupostària que hagis establert en funció de les diferències que observis amb les dades reals.



Alguns consells (que esperem que et siguin útils)



1. Quan és el millor moment per a elaborar el pressupost anual?

No és bo deixar res per a l'últim moment, perquè les presses són molt males conselleres.

L'ideal és començar a elaborar el pressupost en l'últim trimestre de l'any. És quan ja tindràs una previsió de tancament més real de l'any en curs, amb el que podràs definir millor, basant-te en dades reals del passat, l'objectiu de creixement per al següent.

2. Aprofita per a repassar els objectius de negoci.

Encara que aquests objectius ja estaran definits en el teu pla estratègic, és bo redefinir-los ara, quan la realitat de la teva empresa i del mercat t'indiquen si estàs anant segons el que es preveu o no.

En qualsevol cas, ja saps que els objectius i el pressupost tenen sempre aparellats l'adjectiu revisable.

A més dels objectius de vendes, has de contemplar també altres aspectes, com, per exemple, els organitzatius o laborals. Aquests poden portar implícites noves inversions (i també despeses), que cal contemplar en el pressupost.

3. Implica a totes les àrees de l'empresa.

Cada àrea o departament de l'empresa ha de tenir uns recursos concrets atenent les seves necessitats específiques (sempre en el marc del pla estratègic).

No obstant això, pot ser que els recursos disponibles no aconsegueixin per a cobrir totes aquestes necessitats.

Això t'obligarà a consensuar amb tots els departaments les partides que, finalment, s'aprovin per al pressupost anual.

4. Estableix des del principi un pla de control i de revisió.

En un pressupost han d'entrar totes les partides, tant d'ingressos com de despeses. Però no totes tenen la mateixa importància per a influir en els resultats de l'empresa.

Per això, és important identificar les partides clau sobre les quals cal fer un pla de seguiment, control i revisió.

A CEDEC, Consultoria líder a Europa en gestió, direcció i organització d'empreses des de 1965, especialitzada en empreses familiars i pimes, volem que abastos l'Excel·lència Empresarial. Per això, et recomanem sempre disposar d'un pla estratègic amb objectius definits a llarg termini. El teu pressupost anual ha de respondre o estar alineat amb els objectius que hagis assenyalat en el teu pla.

Elabores un pressupost anual? Quan ho fas? Defineixes prèviament els períodes de revisió i de control? Impliques en la seva elaboració a tots els departaments de la teva empresa?

Pots contestar a aquestes preguntes a continuació. Ens encantarà que comparteixis les teves pròpies experiències en relació amb aquest tema.

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Camp obligatori.
Camp obligatori/erroni.
Camp obligatori.

Noticies Relacionades

Publicat per el 01-12-2023

Informes empresarials: com evitar riscos per a la teva empresa

La informació és com una assegurança a (gairebé) tot risc. Gran part de la teva activitat com a empresari consisteix a establir relacions comercials o fer negocis amb altres empreses. Tant quan ets tu el client, com quan actues com a proveïdor. En tots dos casos, has de saber amb qui mantens la teva relació comercial. No et llançaries per una costa en(...)

Publicat per el 21-11-2023

La importància del flux de caixa en la teva empresa

Mantenint en ordre les finances Tota empresa té com a objectiu créixer i ser rendible. Això dit així, pot semblar de Perogrullo Però, encara que moltes empreses generen guanys en el paper, acaben enfrontant-se a dificultats financeres. Això sol passar quan es realitza una mala gestió financera. A CEDEC, Consultoria d'Organització(...)

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.