Si no t’agrada la teva situació, mou-te, no ets un arbre!
13-09-2019
Anticipació Vs Reacció
Un arbre és estàtic només en aparença. En realitat, està sempre renovant el fullatge, traient recursos a l’arbre veí, buscant nous substrats amb les seves arrels i llançant llavors per expandir el seu domini. Si no ho fes, la competició amb els seus veïns pels recursos immediats el deixarien àrid en poc temps. De fet, els arbres tenen moltíssimes estratègies per actualitzar-se, competir i perpetuar-se contínuament. Com més activa és una espècie buscant recursos, més forta es fa i més ràpidament es propaga. A la naturalesa, la passivitat és condemnatòria.
Vostè s’hauria de preguntar: és el meu negoci més estàtic que un arbre?
Molts negocis incorporen algun element que, al seu moment, els feia competitius. No obstant, ara, aquest avantatge s’ha perdut o ha estat assimilat per l’entorn. L’element de valor afegit d’abans s’ha convertit en un element del piló i, per tant, els seus clients només estan disposats a pagar pocs diners per aquest (o no assumir increments de preu, encara que a vostè se li hagi encarit la fabricació) i, sens dubte, estan en cerca activa de substituts.
Sovint, els negocis no saben on s’origina realment el seu avantatge competitiu. Per tant, desconeixen com alimentar-lo o renovar-lo. Erròniament, pensen que aquest seguirà existint ad infinitum. No obstant, ens hem donat compte de que tot avantatge competitiu és una estratègia finita fins que arriba el següent cicle de millores o substituts al sector. Llavors, aquella empresa competitiva passa a ser un negoci tradicional. Que no és més que un eufemisme per dir empresa antiquada o envellida. Recordi que una companyia no només queda obsoleta per perdre el tren de la innovació o el de la tecnologia. També, si no es renova o replanteja el factor “management”, l’enfocament del servei o el concentrar-se en allò que és clau.
Amb un model de negoci no actualitzat en competitivitat; una situació d’augment de l’entorn competidor, la disrupció sectorial, l’alentiment de l’economia o l’esgotament de les persones clau, poden convertir-se en complicades crisis de negoci. Si alguna cosa provoca aquestes situacions és la desaparició de recursos per reinvertir o renovar-se.
Si parteix d’un model de negoci no actualitzat en competitivitat o desconeix les amenaces de cicle, així com els factors de competitivitat del seu sector actual; vostè està en una situació d’inferioritat i subordinació. El que hauria de ser una actualització competitiva de la seva empresa es converteix en una crisi de negoci.
De la mateixa manera que es triga molt més en morir d’inanició que d’un empatx, els efectes de la pèrdua de competitivitat són lents i difícils de revertir. No obstant, són fàcils de determinar si es fa un exhaustiu i no esbiaixat anàlisi de la situació. Encara que els efectes de la falta de competitivitat siguin lents i permetin buscar excuses culpant als altres, un empresari sempre ha de buscar ajuda quan detecta que el seu entorn s’està tornant àrid i les oportunitats són cada vegada més difícils de trobar. Sàpiga que les excuses i les culpes no tornat mai la verdor a cap arbre.