
Lideratge & Comunicació
#MeToo en la petita empresa...
08-02-2021
El moviment #metoo ha tingut la repercussió que estem vivint des de finals de 2017 en diversos sectors, amb commovedors testimoniatges d'empleades que han sofert assetjament sexual en l'àmbit professional amb un impacte emocional -sempre- i professional -sovint-.
Encara que s'han produït alguns casos de gran repercussió en la indústria de l'entreteniment i el sector audiovisual, han sortit a la llum pocs testimoniatges d'assetjament sexual en petites empreses. No obstant això, el fenomen afecta a tots els tipus de societat i ha de prendre's de debò sigui com sigui l'estructura de l'empresa.
Un estudi realitzat en 2018 per SourceMedia va revelar que els enquestats d'organitzacions que ocupen a menys de 100 persones són més propensos a dir que l'assetjament sexual està estès en el seu sector d'activitat que els de les grans empreses.
A més, les denúncies d'assetjament van en augment, la qual cosa pot tenir un impacte directe i financer en l'empresa.
Com hem de reaccionar davant aquest fenomen?
Com a empresari, lògicament el preocupa que les relacions en el lloc de treball siguin tranquil·les, productives i lliures d'assetjament.
En primer lloc, pot considerar la possibilitat d'establir un procediment d'alerta realista i prendre's de debò qualsevol queixa dels empleats. A continuació, correspondrà a RH investigar les queixes, amb la mirada externa d'un consultor si és necessari. Aquest tipus de procediment té la virtut de posar a tots en el mateix nivell d'informació i de suggerir que l'empresa no permetrà ni encobrirà comportaments inadequats.
Llavors, per a prevenir o gestionar l'assetjament, és interessant formar a tots els empleats en aquesta mena de fenomen. Aquesta és una manera de garantir que els directius i els empleats coneguin les lleis i les respectin en l'empresa.
A més, és possible assegurar l'empresa contra els procediments judicials relacionats amb l'assetjament o la discriminació. Una assegurança adequada cobrirà els costos de defensa de l'empresa, així com qualsevol acord o sentència.
Però és ben sabut que en aquesta mena de situacions sempre és millor prevenir que curar. Perquè un cas aïllat pot fer que l'ambient de treball sigui perjudicial i danyi a tota l'organització.