Lideratge en empreses innovadores

16-04-2020

Oriol Colomer

A ningú pot sorprendre'l que una vegada més parlem del canvi i de l'adaptació de les empreses a l'entorn. Anomenem-li darwinisme empresarial, supervivència o adaptació al mitjà, però el que ens era vàlid en el passat deixa de ser-ho per al futur per què, igual que en la naturalesa, en la societat tot flueix i les nostres organitzacions no són una excepció. 

Des de la revolució agrària iniciada fa 12.000 anys i fins a la revolució industrial del segle XVIII (primera revolució tecnològica) el sistema de producció va ser artesanal. La matèria primera es transformava seguint una sèrie d'instruccions. En aquest model de gestió empresarial l'estil de lideratge es basava en una direcció per instruccions (DPI) centrat en l'habilitat dels artesans per a la creació de valor. 

Amb aquesta primera revolució tecnològica s'inicia l'era de la indústria taylorista basada en la producció en sèrie que permetia proveir a grans mercats. Frederick Taylor va ser un economista estatunidenc que va definir l'estandardització i el control de temps en els llocs de treball. Henry Ford va implantar amb èxit aquesta nova pràctica en les cadenes de muntatge en sèrie de les seves factories d'automòbils. 

Aquest sistema de producció, encara recognoscible en la nostra societat, fa èmfasi en la qualitat del producte i en la rendibilitat econòmica com a objectius de la gestió empresarial. En aquest model de gestió empresarial l'estil de lideratge està basat en la direcció per objectius (DPO) i centra la capacitat de generar valor en les màquines: s'ha substituït el múscul per la potència mecànica. 

En la dècada dels 70 es va iniciar la segona revolució tecnològica que ens introdueix en l'era de la computació i la informació en la qual les noves màquines de càlcul i procesament de dades comencen a reemplaçar la mà d'obra no productiva. La creació de valor se centra ara en la pròpia organització i l'estil de lideratge es trasllada cap a una direcció per valors (DPV). La clau en aquest model ja no és la qualitat ni la productivitat sinó la recomanació dels clients, les empreses prenen consciència que la satisfacció del client és l'única cosa que compte. Sam Walton, fundador de la cadena de botigues Walmart, va revolucionar el sector de la distribució posant al client en el focus de la seva gestió: “només existeix un cap: el client; i ell pot acomiadar a qualsevol, des del president cap avall, simplement gastant els seus diners en qualsevol altre lloc”. 

Amb l'arribada del segle XXI obrim les portes a la tercera revolució tecnològica que amb la posada en marxa de sistemes d'Intel·ligència Artificial (IA) ens permet eliminar tasques rutinàries (burocràtiques) i centrar l'organització en allò que realment aporta valor al client: la innovació. Les empreses se centren ara en la seva capacitat d'innovar, un model de gestió en el qual l'única cosa que compte és el reconeixement del client. 

Aquest és el punt de la història en el qual ens trobem. Per a conduir les nostres empreses cap a l'èxit en aquests escenaris el que hem de preguntar-nos ara és: quines característiques han de reunir els líders que dirigeixin les empreses innovadores en l'era de la computació i de la informació? 

Heràclit en el segle VI a. C. va percebre la naturalesa del canvi com a l'única cosa que roman constant: si ens banyem dues vegades en el mateix rio l'aigua no serà la mateixa perquè aquesta flueix. Peter Drucker (consultor d'èxit per excel·lència i un dels grans gurus dels negocis), a la fi del segle XX, proposa un lideratge actiu assumint que per a conduir l'empresa (la barca) per davant del mercat (el rio que flueix) cal remar: “No es pot gestionar el canvi. Només es pot anar per davant d'ell”. 

En el segle XXI no és suficient amb el model de lideratge clàssic basat en la gestió sobre resultats a curt termini, la capacitat de reacció i el control de l'eficiència. En el segle XXI hem de liderar empreses innovadores i això representa un nou canvi en la cultura de les empreses. Com ha de ser el líder que desenvolupi una cultura innovadora? 

El líder innovador, a més de les característiques típiques del líder clàssic del segle XX ha d'incorporar una capacitat creadora i exploradora. El líder innovador ha de definir el propòsit, la visió i l'objectiu a llarg termini i conduir l'organització amb passió, assumint riscos i facilitant flexibilitat i rapidesa de canvi. Ha d'inocular el canvi a tota l'organització, en tots els nivells, i dirigir-la cap al model d'empresa innovadora del segle XXI. No ha de navegar en contra de la cultura existent en l'empresa, sinó que ha de ser capaç de transformar-la perquè el camí cap al nou paradigma del segle XXI sigui creïble i sigui acceptat per part de l'organització. 

En resum, les 10 característiques que defineixen el perfil del líder innovador del segle XXI són: 

1) S'apassiona pel que fa, sap el que vol ser com a persona i s'ha compromès amb el canvi: té clar el propòsit del canvi i el camí a seguir per a aconseguir-lo. 
2) Té un pensament crític i àgil en la definició del problema i innovador per a la cerca de solucions que creguin valor per al client. 
3) És capaç de compartir, d'influir i de comunicar per a generar canvi. 
4) Generar confiança en tota l'organització, tots els membres de l'organització han de visualitzar la necessitat del canvi i la seva urgència. 
5) Sap vèncer les resistències al canvi motivant a tots els implicats 
6) Predica amb l'exemple: diu el que fa i fa el que diu. Inspira quan fa coses no quan diu coses. 
7) Cuida les relacions interpersonals, posa a les persones per davant de tot i fomenta amb això la lleialtat de l'equip. 
8) Té olfacte i instint per a detectar tot allò que pot aportar valor en el futur, el cuida i protegeix. 
9) Té intel·ligència emocional: manté un equilibri emocional, físic, mental i espiritual. 
10) Promou l'equilibri emocional entre tota l'organització i el fa amb l'exemple, no viu per a treballar, presa els seus descansos i afavoreix la conciliació familiar. 

Des de CEDEC col·laborem amb els nostres clients, dissenyant i aplicant els processos necessaris que permetin adaptar-se al nou lideratge innovador, desenvolupant projectes de relleu generacional i aportant a les Pimes la nostra experiència, el nostre coneixement i la nostra metodologia de millora contínua.

 

També et pot interessar

#MeToo en la petita empresa...

08-02-2021

#MeToo en la petita empresa...

El moviment #metoo ha tingut la repercussió que estem vivint des de finals de 2017 en diversos sectors, amb commovedors testimoniatges d'empleades que han sofert assetjament sexual en l'àmbit professional amb un impacte emocional -sempre- i professional -sovint-. Encara que s'han produït alguns casos de gran repercussió en la indústria de...

COVID 19: Lliçó d'humilitat, el seu efecte a l'empresa

Jordi Muntané

20-04-2020

COVID 19: Lliçó d'humilitat, el seu efecte a l'empresa

La pandèmia ha alterat profundament els nostres hàbits i estils de vida durant el confinament. Hem hagut d 'alentir la nostra activitat i alterar els nostres costums de manera que s´ha aprofundit a la vida familiar tenint que augmentar la nostra capacitat de tolerància i respecte. Sens dubte, les nostres prioritats han estat alterades. Hem evolucionat de la...

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.