Lideratge & Comunicació

COVID 19: Lliçó d'humilitat, el seu efecte a l'empresa

20-04-2020

Jordi Muntané

La pandèmia ha alterat profundament els nostres hàbits i estils de vida durant el confinament. Hem hagut d 'alentir la nostra activitat i alterar els nostres costums de manera que s´ha aprofundit a la vida familiar tenint que augmentar la nostra capacitat de tolerància i respecte.

Sens dubte, les nostres prioritats han estat alterades. Hem evolucionat de la incredulitat del principi de la pandèmia , a la por, a una fase d'aprenentatge i d' arribar (alguns) a una àrea de creixement i canvi. En aquesta última fase s'accentua un procés de reflexió on valorem més l' essència de l' espècie humana: la salut física i mental, les necessitats bàsiques d'alimentació i higiene, i les relacions familiars i socials: tots viurem des d'aquí i ara, donant més importància al present, que al nostre passat o a un incert futur. En definitiva, hem tingut un sacseig i una cura d´humilitat tant a nivell d'espècie com individual. Quan tot es qüestiona, quan el que semblava sòlid avui dia ja no és sòlid, només hem de veure la vida amb humilitat valorant que no som els més importants sinó un granet més en les vicissituds d'aquest univers. En un futur no gaire llunyà, potser tornarem a pensar que l'espècie humana és el centre de l' univers, però sempre algú o alguna cosa ens recordarà el que va succeir en aquest any 2020 on un petit virus, sembla ser que vingut del món animal, ha sacsejat, i en última instància ha canviat globalment, les idees bàsiques que fonamenten el món.

En el moment actual el valor de la humilitat emergeix com a fonamental, la qual cosa impedeix que altres emocions com l'orgull i la vanagloria obstaculitzin el creixement i desenvolupament del caràcter humà. La humilitat ens permet conèixer les pròpies limitacions i debilitats, actuant en conseqüència i posant -nos en el nostre lloc. Aquesta situació de canvi i reestructuració de valors no només ens ha afectat a nivell individual, sinó també com a societat i també ha mobilitzat bruscament el món empresarial , ja que és un organisme viu d'interaccions entre persones, que en principi comparteixen i treballen per aconseguir un objectiu comú.

Dins del món empresarial, la visió i l'actitud humil, davant el lideratge més autoritari, atreu més talent i creativitat, ajuda al compromís i millora i fomenta el treball dels equips. Per això, a partir d'ara, cal valorar la humilitat com a factor emergent i important en el desenvolupament de l' activitat empresarial.

Com apareix en un article de la revista "Executive Executive Excellence 2018" de l 'escriptor Francisco Alcaide Hernández i d'acord amb les consideracions del gurú de gestió empresarial Peter Drucker, el lideratge augmenta la seva potencia si és profundament humil. Vivim en temps volàtils, incerts, complexos i ambigus, per tant, davant els temps preterits on tot era més estable, senzill i predictible, avui la situació és el contrari.

Continuant amb les reflexions anteriors, la idea fonamental és que una de les qualitats més importants per afrontar l'actual escenari competitiu i de crisi és, sens dubte, la humilitat. Però, què significa ser humil i de quina manera es tradueix?: i en quins aspectes es concreta ?

1. DEMANAR AJUDA. Demanar ajuda no és només no ser feble sinó tot el contrari. Demanar ajuda és una de les característiques de major força emocional. La gent guanyadora demana ajuda quan ho necessiten i tira endavant a la vida; mentre que els perdedors es refugien en el seu orgull i es queden estancats. S´ha de demanar consell, assessorament i opinió als que més saben, ja siguin consultors, assessors, coaches o altres col·laboradors. Ningú ho sap tot, especialment en temps tan complexos. L'autosuficiència (el complex de "Llanero Solitario") sempre ha estat perillós perquè condueix a ineficiència i ineficàcia, però avui encara és més.

2. PREGUNTAR. Peter Drucker va dir que "el líder del passat era aquell que sabia donar instruccions; el líder del present i el futur és aquell que sap preguntar. " Perquè avui tot canvia molt ràpidament i és imprescindible estar molt a prop del mercat. Sempre hi ha la temptació de quedar-se a la cova, a l'oficina, que és el més còmoda, en comptes d'estar al carrer prop del client. El mateix Richard Branson també assenyala: "el contacte amb el client és crític ja que dóna una comprensió de l'empresa que no es pot tenir, de cap manera, assegut darrere d'una taula. Passeu molt del vostre temps experimentant els vostres propis negocis i compartint opinions dels clients. "

3. FEEDBACK. No hi ha cap enemic més gran per créixer i millorar que tenir por de la veritat. Per millorar has de fer autocrítica, però no és comú perquè l'autocrítica és el suïcidi de la vanitat. Tots diem que hem de demanar feedback, però en realitat no ens agrada que ens diguin el que no volem escoltar. Jack Welch, ex CEO de General Electric, va dir: "Enfrontat a la realitat tal com és, no com ho va ser o li agradaria que fos." No hi ha res més saludable que tenir algú de confiança que ens pot dir les coses sense edulcorar-les. Els bons líders sempre volen saber la veritat i també de pressa, perquè llavors poden actuar per corregir. La mentida és prolongar un fracàs. Els éssers humans tenen una gran facilitat per negar la realitat, ja que ens impedeix assumir la responsabilitat, quan el lideratge veritable es acceptar la propia responsabilitat.

4. DEIXARSE ENSENYAR. A l'antiguitat, a més edat , més saviesa. Avui en dia això no és del tot cert, perquè Internet i les xarxes socials han transformat la nostra manera d'interactuar i relacionar-nos amb el món. Solia ser impensable per a un jove ser un milionari, ara hem trobat centenars a tot el món. Cada vegada es parla més de un 'mentoring invers', ja que són els més joves els que estan mentoritzant als directors sobre molts temes d'actualitat, perquè els agrada ser pioners, probar, trastejar i adamès estan al dia de l´actualitat. Tenen molta més agilitat i rapidesa, així que abans de perdre el temps llegint qualsevol manual d'instruccions, millor accelerar el nostre aprenentatge per deixar-se ensenyar pels que saben millor les coses. Ralph Waldo Emerson va dir: "tothom que conec és superior a mi en algun sentit. En aquest sentit aprenc d'ell. "

5. ESCOLTAR. Des del punt de vista del client extern (consumidor), vendre es solucionar problemes per a les persones; i per resoldre els seus problemes has de saber quins són els seus problemes; i per saber quins són els seus problemes, has d'escoltar-los. Escoltar és la manera més eficaç de saber el que és important per a algú. Grans líders són grans oients: parlen menys i escolten més. I des del punt de vista del client intern (empleat), gestiones bé si escoltes bé. No es pot diritgir a qui no es coneix. És molt difícil relacionar-se amb un altre ésser humà sense entendre'l, sense conèixer la seva realitat personal. L'empatia és fonamental. Si no coneixes a la gent, no pots relacionar-te amb ella. I per conèixer-la, has de mostrar interès per la seva vida. I mostrar un interès per la seva vida significa escoltar-la bé. El mateix Peter Drucker també va assenyalar que "molts directius pensen que són meravellosos perquè parlen bé; Quan no s'adonen que ser meravellós per a la gent es escoltar-los be. "

6. OBSERVAR. L 'observació no és més que una altra manera d'escoltar, però indirecta. A l´escolta tens algú de qui absorbeixes directament , mentre que observant absorveixes del context. T´'alimentes de inputs de situacions, informació o persones de manera lateral. Les persones observadores en qualsevol circumstància tenen un avantatge competitiu per endur-se informació de qualsevol context i aplicar-la al seu dia a dia per afegir valor, que en última instància és el que es tracta.

Resumint... Què és el contrari de la humilitat? L'ego, l'orgull, el complex de la superioritat, que al llarg de la història han reclamat tants imperis, empreses i institucions.

Com va assenyalar Amancio Ortega una vegada: "la complaença és el pitjor quan es vol aconseguir alguna cosa gran. A Zara mai ens hem relaxat, ja sigui al principi o ara. " La humilitat és, segurament, el factor crític perquè mai no passi i una peça clau per aconseguir l'excel·lència empresarial .

Tots estarem d'acord que estem vivint en una situació de canvi, moments que, d' una banda, poden ser molt complicats, però d'altra banda, ens poden donar noves oportunitats per a reinventar-nos i créixer, tant personalment com socialment i en l'àmbit empresarial.

També et pot interessar

#MeToo en la petita empresa...

08-02-2021

#MeToo en la petita empresa...

El moviment #metoo ha tingut la repercussió que estem vivint des de finals de 2017 en diversos sectors, amb commovedors testimoniatges d'empleades que han sofert assetjament sexual en l'àmbit professional amb un impacte emocional -sempre- i professional -sovint-. Encara que s'han produït alguns casos de gran repercussió en la indústria de...

Lideratge en empreses innovadores

Oriol Colomer

16-04-2020

Lideratge en empreses innovadores

A ningú pot sorprendre'l que una vegada més parlem del canvi i de l'adaptació de les empreses a l'entorn. Anomenem-li darwinisme empresarial, supervivència o adaptació al mitjà, però el que ens era vàlid en el passat deixa de ser-ho per al futur per què, igual que en la naturalesa, en la societat tot flueix i les nostres...

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.