RRHH & Productivitat
Lifelong learning:l'aprenentatge continu
16-11-2020
Vocació i passió són termes que defineixen l'ADN dels professionals que formen part de CEDEC. Professionals que han viscut i viuen el món empresarial com una cosa pròpia, propera, personal, amb l'empatia necessària per estar a l'altura de les expectatives que els nostres clients dipositen en la nostra experiència i coneixement. A CEDEC existeix una màxima: L'èxit dels nostres clients és el nostre èxit.
Si bé aquest terme s'ha donat a conèixer com a tal en els últims anys, sempre s'ha dit que la vida és un continu aprenentatge. Mai deixem d'aprendre. Les circumstàncies ens obliguen. Basta observar les actuals circumstàncies que ens han tocat viure a causa de la pandèmia provocada pel Covid19, el procés d'adaptació fet per tots nosaltres ha estat extraordinari a tots els nivells: socials, econòmics, familiars, laborals…
Però ¿a què ens referim quan parlem del lifelong learning?
Bàsicament, la definició seriosa la següent: la presa de consciència de la necessitat d'aprendre de manera permanent, com un fet voluntari i acceptat com a necessari. Amb l'objectiu d'augmentar el coneixement i millorar les competències personals i professionals.
El que si és cert és que la formació reglada ha quedat insuficient per a atendre les exigències del mercat laboral. Tant per al demandant d'ocupació com per a la pròpia empresa.
Un professional, ha de progressar de manera d'acord amb l'esdevenir dels esdeveniments socials i per lògica empresarials. Una empresa ha de completar-se de professionals que aportin frescor, modernitat a la seva oferta, a la seva presència en el mercat, al seu públic potencial.
Deia el sociòleg i futurista Alvin Toffler:
“els analfabets del segle XXI no seran els qui no sàpiguen llegir o escriure, sinó els que no siguin capaços d'aprendre, desaprendre i reaprender".
I, és sobre això que ha de veure el lifelong learning.
¿Quin paper juguen les empreses en aquest assumpte?
El que diferència a una bona empresa d'una altra és l'aposta decidida de l'empresari en el seu equip de col·laboradors.
Un equip motivat, incentivat, recolzat en la seva progressió, és la millor palanca de creixement de l'empresa. I la filosofia del lifelong learning és, sens dubte, el millor punt de suport d'aquesta palanca.
És obvi, que han d'establir-se uns criteris mínims i uns interessos comuns, que facin progressar a l'individu i a l'empresa a un ritme i per un interès mutu.
Cada vegada tenen més rellevància, en aquest sentit, els plans de carrera. Són molts els professionals que en haver de decidir entre una ocupació o un altre (una empresa o una altra), s'interessen per saber quina serà la progressió possible dins de l'empresa, com és el pla de carrera que ofereix l'empresa. Com d'atractiu és el futur professional en aquesta empresa.
La qüestió no és fútil, i té molt a veure, també amb la retenció de talent. Ens trobem, en conseqüència, amb una situació absolutament transversal que ha d'identificar-se i dirigir-se en l'empresa.
Talent, Formació, Creixement, Èxit, Excel·lència
Les empreses han de canviar el xip i bolcar-se en els incentius importants que comporta treballar en la retenció del talent i en la inversió en formació. En qualsevol cas, sempre seran inversions més econòmiques que iniciar nous processos de selecció de manera contínua.