Family Partner

Presa de decisions: La millor manera de preveure el futur és comprendre el present.

13-09-2019

Luis Feliu

Director General CEDEC S.A.

Accedir al perfil

Al mar, les discussions apareixen quan el veler està desventat, sense nord, a la deriva. Quan el vent és fort, quan navega ràpid, tothom està atent i no hi ha temps per qüestions personals o banals. Això és el CEDEC fa a les empreses: marcar un destí segons els desitjos de la propietat, fixar un rumb en el qual tots se sentin còmodes, i gaudir navegant.

Presa de decisions: La millor manera de preveure el futur és comprendre el present.

Durant tota la història, l'ésser humà s'ha enfrontat, tant des del punt de vista individual com col·lectiu, a múltiples dilemes. De la correcta elecció de les alternatives possibles ha depès, en gran manera, el seu progrés i evolució.

Per a això, la Naturalesa ens ha ofert un regal meravellós: el lliure albir, és a dir, la capacitat de decidir.

Per tant, es pot concloure que, de la qualitat de les decisions que prenem depèn, en gran manera, el nostre desenvolupament personal. D'altra banda, en funció de l'activitat o del paper que la vida ens ha reservat a cadascun de nosaltres, la quantitat de decisions a les quals hem d'enfrontar-nos pot ser molt variada. Però és una realitat palpable que en el món de l'empresa, el número de les decisions a prendre i la seva rellevància estan molt per sobre de la mitjana.

Al Grup CEDEC, com a col·laboradors privilegiats en la Gestió Estratègica Empresarial, vivim diàriament amb els empresaris aquest procés de presa de decisions. De fet, podríem dir que vivim en el món de la presa de decisions, ja que aquest és l'únic camí pel progrés empresarial (tret que vulguem deixar en mans de l'atzar o de tercers el nostre futur).

A les empreses, precisament, alguna cosa que diferencia a la propietat, als directius, als quadres i als treballadors és la limitació en la presa de decisions. Com més alt pugem en la jerarquia, més importants i crítiques són les decisions a prendre.

Els elements que afavoreixen la correcta presa de decisions són múltiples: la identificació del problema, l'anàlisi de les alternatives, el coneixement dels recursos disponibles i l'adequació a una determinada estratègia empresarial. Però al Grup CEDEC sabem que el més important, l'inici de tota decisió, depèn de la qualitat de la informació disponible.

No ens referim a la quantitat d'informació disponible, sinó a la seva pertinència. Per a saber el que passarà en cadascun dels escenaris i alternatives futures que pensem, hem de comprendre la situació actual en profunditat.

La història ens dóna centenars d'exemples d'errors que es van cometre per no comprendre bé la situació present. Serveixi com a mostra d'això la següent anècdota:

Després de la Segona Guerra Mundial, quan es van decidir les diferents indemnitzacions que Alemanya hauria de satisfer als països aliats, a Anglaterra se li va oferir la companyia d'automòbils Volkswagen com a compensació a les seves “despeses” de guerra.

Els britànics van contestar que els cotxes amb motors en la part posterior no tenien futur i es van acontentar amb fer una comanda de 20.000 unitats per a ajudar a rellançar l'empresa a Alemanya, que va passar de nou a ser controlada pel Govern alemany.

Uns anys després, el 1959, Volkswagen produïa gairebé 4.000 cotxes al dia, havent arribat al seu vehicle un milió…

Això ens ensenya que, d'alguna manera, no es coneixia la realitat del moment i aquest error d'anàlisi va comportar a una decisió absolutament desafortunada.

Analitzar una empresa no és simplement conèixer les seves dades, la seva situació, el seu mercat o el seu personal. Analitzar significa comprendre.

Pel Grup CEDEC analitzar una empresa és viure una experiència única de reflexió i d'immersió en el món de l'empresa, relacionant informacions, causes i efectes, desitjos i objectius, i realitats internes i externes per a proposar solucions concretes, factibles, realistes i adaptades a la situació, que permetin a l'empresari prendre les millors decisions.

També et pot interessar

16-02-2021

Empreses familiars: no importa el país, hi haurà conflicte!

Les empreses familiars poden ser alemanyes, franceses o espanyoles, i totes s'enfronten a dificultats similars quan es tracta de la successió. Un article de The Economist, traduït per La Vanguardia, assenyalava que encara que les empreses familiars alemanyes són poderoses i reconegudes a tot el món, també sofreixen friccions a l'hora de cedir les regnes. ...

Antonio Balaguer

16-11-2020

L'empresa familiar i els seus reptes en l'actualitat

La família empresarial sempre està plena de reptes. Entre aquests reptes és necessari destacar els següents: model de negoci, línies de comunicació, professionalització, implicació de les persones i relleu generacional. Encara que els analitzem per separat, els cinc estan íntimament relacionats. El model de negoci és el primer...

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.