Estratègia Empresarial

I després què? Planificant el post-Covid-19

17-04-2020

Jordi Cónsul

Director General GBO S.A.

Accedir al perfil

La missió de CEDEC consisteix a comprendre l'empresari, els seus objectius, desitjos i necessitats. Un cop coneguts, investiguem quines situacions, persones o circumstàncies impedeixen a l'empresari assolir-los. Després detectar-los, analitzem com "sortejar" aquests obstacles, proposant els plans necessaris per iniciar el camí. Un cop consensuat el camí, acompanyem a l'empresari en el transcurs d'aquests plans; guiant-lo en el camí traçat, ajudant-lo a sortejar les noves dificultats que apareguin, convertint-nos en el seu col·laborador més pròxim. És una experiència apassionant...

I després què? Planificant el post-Covid-19

Portem una mica més d'un mes i mig comentant i fent plans per a prevenir els efectes del COVID19… però i després què farem? Com afrontarem la volta a l'activitat?

És cert que les urgències derivades de l'aturada en l'activitat han ocupat tots els esforços i energies dels empresaris, centrats primer a protegir al seu personal, després a protegir els seus processos productius o de prestació de serveis, a assegurar-se que la seva tresoreria seria capaç de cobrir els seus compromisos o a ajornar aquests compromisos, gestionant el crèdit amb els seus clients, analitzant les ajudes públiques i intentant beneficiar-se d'elles; en resum afrontant el devessall de problemes o riscos que els han vingut damunt.

Ara ha arribat el moment de pensar en el després, a reprendre l'activitat i en com fer-ho.

En aquest document els proposem uns quants punts de reflexió que han de formar part del procés de preparació del pla de superació de la crisi.

La preparació d'aquest pla la proposem en cinc fases diferents:

(1) revisió dels efectes de la crisi en cada empresa en concret,

(2) anàlisi dels efectes previsibles de la crisi en el moment de reprendre l'activitat,

(3) pla de rellançament de l'activitat,

(4) pla de finançament dels costos de reprendre l'activitat i

(5) plans de contingència per a les possibles distorsions sobre el pla previst.

En primer lloc cada empresari ha d'analitzar en profunditat quins efectes han tingut en la seva empresa la crisi. No es tracta únicament de la pròpia paralització de l'activitat; sinó dels possibles problemes de subministrament, els que hagin pogut sofrir els clients habituals, les circumstàncies que han fet possible (o impossible) el teletreball,… En resum tot el que hagi pogut ocórrer a més del fet de la parada obligatòria d'activitat que hagi suposat un problema per al normal desenvolupament de l'activitat.

Cal establir plans immediats per a cobrir aquests efectes. Potser haurem de buscar proveïdors alternatius, potser caldrà contactar amb els nostres clients per a veure quins són els seus plans i en quina situació estan, actuant en conseqüència; crear les condicions per al teletreball… En resum, tots els problemes que ha generat la crisi han de ser objecte de plans per a superar els seus efectes, si és possible, abans de reprendre el treball.

En l'anàlisi dels efectes en el moment de reprendre l'activitat s'hauran de considerar les situacions internes de l'empresa, els plans de seguretat i de riscos laborals que permetin garantir la salut del personal, les possibles incidències derivades el punt anterior (problemes de subministraments, dificultats dels clients…), possibles dificultats en el desplaçament del personal, les dificultats o impossibilitat de la realització de viatges (si això és necessari), i en general, qualsevol circumstància o dificultat que pugui generar la situació de reinici d'activitats, no sols per a l'empresa pròpia sinó també per als nostres clients i proveïdors, col·laboradors,…

El pla d'incorporació ha de contenir la planificació necessària d'en quins moments o circumstàncies s'aniran incorporant els col·laboradors de l'empresa i a quin ritme, tot això en funció de les necessitats i de les conclusions obtingudes dels dos punts anteriors. Si la incorporació ha de ser gradual, s'haurà de recordar amb el personal o bé el consum de vacances o bé proposar un ERTE parcial perquè la incorporació de personal que no serà ocupat en tasques productives no provoqui sobrecostos insuportables.

El pla de finançament haurà de tenir en compte les conclusions dels punts anteriors i els seus costos, calculant la facturació possible i el seu valor afegit, de manera que es garanteixi en tot cas la solvència financera i la capacitat de l'empresa per a abordar els compromisos de pagament. El pla de finançament ha de contemplar els possibles crèdits a sol·licitar, els possibles ajornaments dels compromisos de pagament i, en general, totes les mesures que col·laborin a assegurar la capacitat financera de l'empresa en tot moment a un cost assumible. Finalment, s'han d'establir plans de contingència, amb el que haurem d'analitzar que totes les nostres previsions poden fallar, i hem d'estar preparats per a actuar quan aquests plans fallen, adaptant-nos en el necessari a les possibles circumstàncies que es presentin.

En definitiva, i en resum, cal ser molt àgil i preparar-se per a situacions no previstes, tractant de tenir sempre preparat un pla alternatiu, i fent de l'anàlisi sistemàtica un exercici imprescindible en la fase de recuperació.

Aquest és un moment per a preparar-se intensament a afrontar les situacions que es presentin, amb planificació i previsió. Els animem a fer aquests exercicis, que els ajudaran a veure les seves empreses en un context completament nou, en els quals l'anticipació és més important que mai.

També et pot interessar

Equipo CEDEC

08-09-2021

Descarrega't la brochure de CEDEC

En CEDEC som experts en gestió estratègica. Des de 1965, tenim una sola missió que ha romàs inalterable després dels canvis que ha experimentat el món al llarg de tots aquests anys: acompanyar a l'empresari en el camí cap a l'Excel·lència Empresarial per a aconseguir les seves metes personals i professionals. Hem...

Germán Arribas y Juan Sánchez

01-09-2021

L'obligada adaptació de la distribució. Els dark store o magatzem fosc

La crisi pandèmica ens ha obligat a tots a adaptar-nos a una nova realitat de vida. Les accions més comunes de les nostres vides, com fer la compra, es van veure absolutament alterades. Aquesta situació provoco que les empreses de distribució haguessin d'adaptar-se a una forma diferent de demanda. Si bé és cert, que la formula ja estava inventada i en...

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.