
Lideratge & Comunicació
Com pot ajudar l’escolta activa a la teva empresa?
08-10-2019
Quan parlem d’un bon líder, la tendència és pensar en algú que, entre d’altres coses, es comunica molt bé. No obstant, quin és el secret per comunicar-se tan bé? Se’ls ha acudit pensar, alguna vegada, que la millor manera per expressar-se és aprendre a callar quan és necessari? No només callar, és clar, la clau és en l’escolta. Així es forma un bon líder, escoltant activament. Només llavors, sabrem què dir (o què no dir), com i quan. Per això, avui ens agradaria parlar sobre una de les tècniques més utilitzades en els entorns empresarials on els líders valoren el respecte per als seus companys i per als seus clients: l’escolta activa.
Però, què és l’escolta activa? Es tracta d’una forma de comunicació humana centrada en l’empatia amb l’interlocutor. No és només “callar i escoltar” (que també) sinó que, a més, requereix un gran esforç, al treballar les nostres capacitats cognitives i empàtiques. Tot i que pugui semblar quelcom fàcil de fer, saber escoltar és molt important per la comunicació. De fet, massa vegades, estem més pendents del que estem pensant i del que direm que d’estar escoltant. Aquest error és molt humà i, per tant, molt comú.
Amb l’escolta activa, no només estem prestant atenció al què ens diuen, això seria l’escolta passiva. Quan escoltem algú activament, també ens interessem pel que el nostre interlocutor està expressant de manera indirecta. És a dir, els seus sentiments, idees o pensaments. Per això, és tan important l’empatia, la nostra capacitat de posar-nos a la pell de l’altre. No en va, és una tècnica que s’utilitza molt en la resolució de conflictes institucionals.
A més de l’empatia, l’escolta activa també treballa l’acceptació. El feedback o la validació emocional; un procés d’aprenentatge, enteniment i expressió per acceptar l’experiència emocional d’una altra persona. En altres paraules, escoltem sense jutjar ni obviar els sentiments del nostre interlocutor. Ja sigui el nostre company, client o subordinat.
Una vegada haguem escoltat, sabrem què esperen els nostres col·laboradors de nosaltres. Com crearem el clima de treball adequat perquè la plantilla de l’empresa se senti a gust i vulgui seguir l’exemple del líder.
A CEDEC practiquem l’escolta activa de manera transversal. És a dir, dins i entre tots els nostres departaments, amb els nostres clients i proveïdors. Per nosaltres, és la clau per garantir unes relacions professionals (i humanes!) de qualitat.