Quines són les claus per assolir l'èxit empresarial?
Quan algú es decideix a crear un negoci, sempre ho fa amb la idea d'
assolir l'èxit empresarial. Però mentre unes companyies aconsegueixen créixer i consolidar-se a llarg termini, d'altres acaben havent de tancar al cap de pocs anys perquè no són rendibles. Què diferencia les unes de les altres? És habitual pensar que la sort hi juga un paper clau, però, sense negar que hi pot influir, el cert és que
conèixer el context econòmic i els competidors, i treballar dur per superar-los, resulta molt més important.
A
CEDEC considerem essencial que les empreses coneguin els aspectes que tenen en comú
els negocis que han aconseguit assolir l'èxit per tal d'aprofitar-ne les experiències. Per això ens fem ressò d'aquest
article de Pymes y Autónomos en què es reflexiona sobre quin és el secret perquè
una petita i mitjana empresa triomfi.
Com dèiem, conèixer els competidors i avaluar-ne els seus productes, serveis, processos o estratègies és essencial per
poder identificar les millors pràctiques, que són les que s'han d'aplicar en el propi negoci. No es tracta de copiar tot el que està fent una altra empresa, sinó d'identificar què fan diferent aquestes organitzacions
amb més nivell de qualitat i productivitat.
Segons l'Anàlisi estratègica per al desenvolupament de la pime a Espanya 2018/19, hi ha un conjunt de característiques que comparteixen
moltes de les empreses amb més èxit del nostre país. Acostumen a ser
empreses familiars, mitjanes, que pertanyen als sectors de la indústria o dels serveis, que compten amb un gerent amb estudis universitaris i en què l'activitat exportadora té un pes considerable en les vendes. A més, acostumen a implementar polítiques formalitzades de recursos humans
per fomentar el rendiment dels treballadors i són empreses que, des de la Direcció, afavoreixen l'aplicació d'accions socialment responsables, que permeten millorar la satisfacció interna i externa.
D'altra banda, aquestes empreses estan
més avançades en transformació digital i, per tant, utilitzen amb més freqüència determinats programaris (tant d'oficina com al núvol) per a la gestió empresarial,
compten amb treballadors capacitats per innovar tecnològicament i aposten per estratègies de digitalització centrades a millorar l'experiència del client i, a disminuir els costos.
Aquest no és un tema menor, ja que els processos de digitalització, afavorits per la incorporació de l'automatització i, de les tecnologies de la informació i de la comunicació,
provoquen una clara millora de la competitivitat de les empreses. Malgrat tot, moltes no veuen la rendibilitat que això els pot suposar a curt termini i prefereixen anar a remolc de les grans empreses (és a dir, que incorporen una innovació tecnològica només quan ja ha demostrat la seva eficàcia en altres companyies). Pot semblar que així es corren menys riscos, però el que fa és
que quedin enrere, precisament en un context econòmic saturat en què cada cop és més difícil destacar.
En definitiva, si alguna cosa comparteixen les organitzacions amb més èxit, independentment de la mida, és
la capacitat d'innovació, la visió estratègica i, l'habilitat per atraure i retenir talent.
A
CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, creiem que la digitalització està facilitant la creació de
petites i mitjanes empreses molt dinàmiques i productives, però perquè això es produeixi és fonamental que cada companyia conegui, no només les seves fortaleses i les seves debilitats, sinó també les de la resta de competidors. Només així podrà prendre
millors decisions estratègiques i establir les polítiques adequades per assolir una posició competitiva més avantatjosa, que li permetrà créixer tant a curt com a llarg termini i aconseguir l'
excel·lència empresarial.
Imatge Economía Global
0 Comentaris