Publicat per el 22-04-2021

Què és el fons de comerç d'una empresa i com es calcula

Quan es vol valorar una empresa, no sols cal tenir en compte els actius tangibles i tot allò que reflecteixen els llibres de comptabilitat. També cal tenir en consideració tot el relacionat amb aquells intangibles que aporten valor a l'empresa. El fons de comerç és aquesta diferència entre el valor comptable i el preu de mercat.

En CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica líder a Europa en gestió, direcció i organització d'empreses des de 1965, aconsellem, tant a pimes com empreses de qualsevol grandària, a analitzar tots aquells aspectes que fan que una empresa tingui un preu de mercat determinat. I en aquest sentit, el valor del fons de comerç és un factor determinant ja que té a veure amb la capacitat que té un negoci per a generar guanys en un futur.

Per a això, al marge d'aspectes numèrics comptables, el fons de comerç se centra en tenir en compten tots els actius intangibles, com per exemple el valor de marca de l'organització, el seu posicionament en el mercat, la solvència de la seva cartera de clients, el valor de les seves patents (si les té) o la capacitat i experiència dels seus empleats entre altres. En argot popular, té en compte tant la fleca com la seva clientela.

Una altra característica del fons és que es valora en conjunt, no de manera independent: és el valor general de tots els seus factors o, cosa que és el mateix, del preu extra o plusvàlua que un comprador està disposat a pagar. Per exemple, si l'empresa cotitza en la borsa, el seu valor seria equivalent al de la seva cotització. I en cas que no estigui en borsa, per a calcular aquest valor es poden utilitzar models d'operacions de compra i venda d'empreses semblants, comprovant el preu que s'ha pagat en el mercat per intangibles similars. Cal buscar la màxima uniformitat en l'aplicació d'aquestes valoracions.

A més, en el moment en què es produeix l'adquisició d'una empresa, és important que la valorem amb el que es denomina fair value: el valor raonable. La quantitat que dista entre el pagat per ella i aquest valor es justifica amb la capacitat de generar guanys futurs o fluxs de caixa positius o negatius, que també es coneixen com goodwills o badwills, respectivament.

D'altra banda, a la Unió Europea hi ha una normativa, la IFRS3, que marca que aquest fons no s'amortitza en comptabilitat. No obstant això, sí que ha de sotmetre's amb una periodicitat mínima anual a un test o prova de deterioració.

Així doncs, aquest concepte té una relació directa amb la capacitat d'una empresa per a desembolicar-se de manera positiva en el mercat, amb la seva cartera de clients, el saber fer dels seus directius i empleats, el reconeixement que tingui i la seva situació comptable i financera. Exemples clars d'empreses destacades amb un gran goodwill són Apple o Coca-Cola: ambdues tenen un altíssim valor adquirit pel prestigi de la seva marca i en termes de màrqueting.

En CEDEC, consultoria d'Organització Estratègica per a empresa, sabem que valorar el fons de comerç d'una empresa és una qüestió delicada ja que, d'ella, es deriva el preu de la compravenda d'una companyia. Tenir en consideració tots els aspectes rellevants, farà que el valor que es derivi s'ajusti veritablement a la realitat del negoci i a la seva perspectiva de rendibilitat en el futur.

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Camp obligatori.
Camp obligatori/erroni.
Camp obligatori.

Noticies Relacionades

Publicat per el 01-12-2023

Informes empresarials: com evitar riscos per a la teva empresa

La informació és com una assegurança a (gairebé) tot risc. Gran part de la teva activitat com a empresari consisteix a establir relacions comercials o fer negocis amb altres empreses. Tant quan ets tu el client, com quan actues com a proveïdor. En tots dos casos, has de saber amb qui mantens la teva relació comercial. No et llançaries per una costa en(...)

Publicat per el 21-11-2023

La importància del flux de caixa en la teva empresa

Mantenint en ordre les finances Tota empresa té com a objectiu créixer i ser rendible. Això dit així, pot semblar de Perogrullo Però, encara que moltes empreses generen guanys en el paper, acaben enfrontant-se a dificultats financeres. Això sol passar quan es realitza una mala gestió financera. A CEDEC, Consultoria d'Organització(...)

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.