Definició del model d’empresa excel•lent
A
CEDEC trobem fonamental el concepte
excel·lència empresarial, perquè creiem que és un element indispensable per a qualsevol
empresa que vulgui aconseguir l’èxit en tots els nivells, complint amb la
missió, la
visió i els
valors de l’empresa.
En una entrevista publicada recentment al
monogràfic “Excelencia empresarial” de
La Vanguardia, el fins ara director general de
CEDEC a Espanya i recentment nomenat vicepresident europeu del grup, Alberto Pijuán Prats, definia com a model d’
empresa excel·lent el que compleix els
objectius que tant l’empresari com els seus col·laboradors defineixen com a propis.
Des del Centro Europeo de Evolución Económica, en aquests gairebé 50 anys d’experiència a Espanya, hem col·laborat amb més de 40.000 empresaris de tot el continent, amb una activitat centrada a conèixer les seves inquietuds i a establir plans d’acció per aconseguir l’
excel·lència empresarial. L’experiència i la trajectòria amb totes les empreses amb què hem col·laborat avalen aquest model d’empresa excel·lent.
Així doncs, per a
CEDEC,
Centro Europeo de Evolución Económica, el concepte d’
excel·lència empresarial no és genèric, sinó que és propi de cada
empresa. Per això creiem que la millor manera d’ajudar els empresaris i els seus col·laboradors més directes és
treballar amb ells per definir el seu projecte d’empresa, que ha de complir els seus requisits d’excel·lència i aportar una
estratègia de gestió global a llarg termini amb la participació de tots els membres, per al benefici de la mateixa empresa, dels integrants, dels clients, dels proveïdors i de la societat en general.
Dels més de 350 professionals que treballen a
CEDEC, més de 250 estan en contacte directe i permanent amb els nostres clients. Tenen tot tipus de qualificacions professionals (enginyers, economistes, advocats, etc.), però amb el denominador comú de la seva
extensa experiència professional en tots els àmbits de l’empresa i la capacitat que han demostrat de comprendre la problemàtica humana dels seus integrants.
Si pensem quin és el primer pas que cal seguir, hem de pensar en els problemes que té la nostra empresa que no ens permeten avançar. Normalment els empresaris no perceben les
disfuncions de la seva empresa fins que els problemes que ocasionen les fan evidents. Els problemes es poden manifestar en diversos aspectes, com ara falta de
motivació del personal, problemes amb el
relleu generacional, problemes de qualitat, caiguda de vendes, caiguda de marges o manca de recursos financers, però només es poden resoldre si es
corregeixen les causes que els originen.
Després d’una reflexió profunda i crítica amb professionals externs és necessari elaborar un
pla d’acció que cal executar sense demora, prenent les decisions més convenients en cada cas.
A
CEDEC duem a terme aquests plans d’acció mitjançant un estudi personalitzat de cada
empresa i dels seus
serveis professionals, i reflexionem amb l’empresari i els seus col·laboradors sobre la situació real, analitzant les seves dinàmiques internes i valorant-les
in situ. Tot plegat ens permet evidenciar la realitat, els problemes i els comportaments que impedeixen a l’empresari i als seus col·laboradors un funcionament d’acord amb els seus objectius, i definir d’aquesta manera el seu
model d’excel·lència empresarial.
Tot i que és cert que resoldre els problemes no és el mateix que aconseguir l’
excel·lència empresarial, és difícil que una
empresa que està aclaparada per problemes estructurals i operatius pugui arribar a l’excel·lència. Per tant, l’
eliminació dels problemes que en un moment donat assetgen una empresa és un pas imprescindible per plantejar-se el camí a l’excel·lència.
Davant d’una situació problemàtica es fan necessàries un seguit de mesures, com ara:
-Establir el model d’excel·lència, que ha de ser conegut i explícit, perquè ningú no pot arribar a una meta si la desconeix.
-L’han d’assumir els actors principals, no només l’empresari.
-El model personal d’excel·lència s’ha de transmetre a tot el personal de l’empresa perquè tothom l’entengui i es pugui implicar en les mesures que s’adopten.
-Establir metes intermèdies en el camí cap a l’excel·lència que permetin visualitzar els avanços en el camí a curt i mig termini.
-Els avanços s’han de poder enfrontar en termes de grau d’èxit en aquesta solució.
-L’empresa, en conjunt, ha de posseir eines i sistemes de millora contínua per retroalimentar-se de les seves experiències, i així poder-ne potenciar les positives i solucionar les negatives.
Des de
CEDEC animem les empreses a continuar construint una base sòlida per a la seva organització, a no descuidar aspectes bàsics que en poden fer perillar l’estabilitat, a posar-se en mans de professionals experts en cas de problemes que puguin sorgir i a continuar consolidant el camí cap a l’
excel·lència empresarial.
1 Comentaris
Veronica 12/01/2019