Com potenciar un bon treball en equip a l'empresa?
És evident que l'equip humà és
un factor clau en l'èxit de qualsevol empresa. Però no n'hi ha prou, amb disposar dels millors professionals: cal que
sàpiguen treballar junts, que les millors qualitats d'uns s'enforteixin amb les millors qualitats dels altres,
i que col·laborin i s'ajudin per aconseguir resultats que vagin molt més enllà de les capacitats individuals de cada empleat.
A
CEDEC sabem que fomentar un bon ambient laboral i contribuir-hi amb la creació de vincles de qualitat en els equips de treball és indispensable per augmentar la motivació, el compromís i la productivitat de cada treballador, així com del conjunt del grup. És per això que ens fem ressò d'aquest
article de "Directivos y Empresas" que dona alguns consells pràctics per
crear equips més cohesionats.
I és que aquest hauria de ser
un dels objectius principals del líder d'una companyia: no només saber treure el màxim potencial de cada professional sinó també detectar quins són els que tenen les actituds més adequades perquè l'equip funcioni i quins poden estar dinamitant que hi hagi un clima adient. En el cas dels segons, per molt de talent que tinguin individualment, l'empresa
no el podrà aprofitar de manera òptima. Per això cal
cuidar el talent grupal i les capacitats del conjunt de l'equip i crear les condicions idònies perquè els diversos membres del grup s'apreciïn, col·laborin i aprenguin a treballar junts. I com s'aconsegueix això?
1. Afavorint la creació de vincles entre les persones
La química entre persones diverses no es pot crear artificialment, però sí que es pot estimular
amb la creació d'espais de trobada entre els professionals més enllà de l'àmbit estrictament laboral: convencions estratègiques, tornejos esportius, reunions seguides d'un dinar o un sopar, o qualsevol activitat en la qual pugui regnar
un ambient distès que afavoreixi les converses informals.
A més, és important
evitar massa serietat i rigidesa en el dia a dia. No és qüestió de convertir l'oficina en un circ, però està més que comprovat que, quan els treballadors es diverteixen,
aprenen més i són més creatius, un fet fonamental per obtenir nous enfocaments, innovar i trobar millors maneres de fer les coses.
2. Aconseguint que tothom se senti part del negoci
Un error habitual és individualitzar els èxits i, sobretot, els fracassos. Per crear equip,
des de l'inici s'ha de celebrar i lamentar com a equip i aprendre de les equivocacions sense buscar culpables per tal de poder trobar solucions conjuntament i, alhora, corregir i avançar. En això pot ser de molta ajuda
utilitzar un llenguatge inclusiu, que se centri en el “nosaltres” i no en l'empresa o en cada professional. També és essencial avaluar els resultats del conjunt de l'equip i, igualment, valorar els progressos de forma col·lectiva.
3. Fixant uns objectius clars i ambiciosos
Els objectius de l'equip
han d'estar clars per a cadascun dels membres i han de ser els mateixos. És important presentar-los a tot el grup al mateix temps i que les metes siguin específiques, mesurables i assolibles en un temps determinat. Això sí,
tampoc no han de ser massa fàcils, per evitar que els professionals caiguin en la rutina i en l'automatització de les seves tasques; desafiar-los amb uns objectius ambiciosos servirà d'esperó perquè col·laborin i uneixin esforços, espremin el potencial màxim del conjunt i, alhora, es reforci la camaraderia i l'orgull de pertinença al grup quan s'assoleixin objectius que semblaven complicats en un primer moment.
A
CEDEC, Consultoría de Organización Estratégica, sabem que aconseguir que els treballadors esdevinguin un veritable equip de treball no sempre és una tasca fàcil. Però també sabem que aquesta ha de ser una de les
missions principals del líder d'una empresa, que ha de buscar formes per millorar la relació laboral entre els companys i augmentar el compromís col·lectiu. Només així es podrà crear un equip sòlid i dinàmic, que senti les bases per al creixement i la consecució de l'
excel·lència empresarial.
Imatge FuniBlogs
0 Comentaris