Com es pot aconseguir que la retribució variable sigui atractiva per als treballadors
Acostumem a pensar que els
salaris són una cosa fixa, una quantitat de què disposen els treballadors al començament de cada mes. No obstant això, hi ha
empreses que proposen un model variable que
a priori no atrau els treballadors. Al capdavall, això suposa que deixen de tenir la certesa de saber amb tota seguretat quants diners ingressaran a final de mes.
A
CEDEC estem convençuts que, per a algunes pimes, implantar aquesta opció de
retribució variable pot ser interessant. Ara bé, com podem convèncer els treballadors? En
aquest article de
Pymes y Autónomos que compartim aquí, s’explica precisament aquesta opció: com aconseguir que els treballadors considerin beneficiós un
salari variable.
En primer lloc, el text recorda que el fonament de la
retribució variable és que el sou depèn del treballador i no pas del lloc de treball, la qual cosa, d’entrada, hauria de motivar el treballador. D’aquesta manera, gràcies a la feina feta i a l’assoliment dels objectius propis, podrà aconseguir un salari més alt.
I com es fixa aquesta
retribució? La compensació es fixa en funció de l’
assoliment dels objectius, que inclouen
tant la quantitat com la qualitat de la feina feta. Aquí també entren en joc les
habilitats personals (especialment en sectors com el de les vendes, en què és important connectar amb el client) o variacions relacionades amb el
lloc de treball, com en el cas de plusos per
nocturnitat o per
riscos de seguretat. En aquests casos, el
salari varia en funció del nombre de torns de nit o de riscos assumits.
Com podem aconseguir que la
retribució variable motivi el treballador? Especialment en els casos basats en l’
assoliment d’objectius de quantitat i qualitat de la feina, el treballador ha de fer un esforç extra per aconseguir aquest plus al final de cada mes. Per a això, diu el text, és important que es donin les circumstàncies següents pel que fa a la retribució:
- Ha de resultar atractiva. Si l’esforç extra que ha de fer el treballador és més gran que el plus monetari que percebrà a canvi, no li valdrà la pena i no se sentirà motivat.
- Ha de ser justa. És a dir, si la feina extra del treballador ha de suposar un augment important per a la facturació de l’empresa, aquest augment hauria de quedar reflectit també en la seva retribució.
- Ha de ser possible. Si els objectius no són realistes, el treballador en serà conscient i no farà aquest esforç extra que li demanem.
- Ha de ser progressiva. El treballador hauria de començar a cobrar ja un petit plus en els primers nivells per poder veure com la seva retribució va augmentant conforme va assolint els objectius.
A
CEDEC, Centro Europeo de Evolución Económica, creiem que és molt important que els treballadors puguin veure al final de cada mes que l’esforç els ha valgut la pena. D’aquesta manera, cada vegada estaran més motivats i ajudaran l’empresa a assolir l’
excel·lència empresarial.
Imatge Serte Útil
0 Comentaris