Publicat per cedec el 27-09-2016

Com es pot aconseguir que la retribució variable sigui atractiva per als treballadors

Acostumem a pensar que els salaris són una cosa fixa, una quantitat de què disposen els treballadors al començament de cada mes. No obstant això, hi ha empreses que proposen un model variable que a priori no atrau els treballadors. Al capdavall, això suposa que deixen de tenir la certesa de saber amb tota seguretat quants diners ingressaran a final de mes.

A CEDEC estem convençuts que, per a algunes pimes, implantar aquesta opció de retribució variable pot ser interessant. Ara bé, com podem convèncer els treballadors? En aquest article de Pymes y Autónomos que compartim aquí, s’explica precisament aquesta opció: com aconseguir que els treballadors considerin beneficiós un salari variable.

En primer lloc, el text recorda que el fonament de la retribució variable és que el sou depèn del treballador i no pas del lloc de treball, la qual cosa, d’entrada, hauria de motivar el treballador. D’aquesta manera, gràcies a la feina feta i a l’assoliment dels objectius propis, podrà aconseguir un salari més alt.

I com es fixa aquesta retribució? La compensació es fixa en funció de l’assoliment dels objectius, que inclouen tant la quantitat com la qualitat de la feina feta. Aquí també entren en joc les habilitats personals (especialment en sectors com el de les vendes, en què és important connectar amb el client) o variacions relacionades amb el lloc de treball, com en el cas de plusos per nocturnitat o per riscos de seguretat. En aquests casos, el salari varia en funció del nombre de torns de nit o de riscos assumits.

Com podem aconseguir que la retribució variable motivi el treballador? Especialment en els casos basats en l’assoliment d’objectius de quantitat i qualitat de la feina, el treballador ha de fer un esforç extra per aconseguir aquest plus al final de cada mes. Per a això, diu el text, és important que es donin les circumstàncies següents pel que fa a la retribució:

  • Ha de resultar atractiva. Si l’esforç extra que ha de fer el treballador és més gran que el plus monetari que percebrà a canvi, no li valdrà la pena i no se sentirà motivat.

  • Ha de ser justa. És a dir, si la feina extra del treballador ha de suposar un augment important per a la facturació de l’empresa, aquest augment hauria de quedar reflectit també en la seva retribució.

  • Ha de ser possible. Si els objectius no són realistes, el treballador en serà conscient i no farà aquest esforç extra que li demanem.

  • Ha de ser progressiva. El treballador hauria de començar a cobrar ja un petit plus en els primers nivells per poder veure com la seva retribució va augmentant conforme va assolint els objectius.


A CEDEC, Centro Europeo de Evolución Económica, creiem que és molt important que els treballadors puguin veure al final de cada mes que l’esforç els ha valgut la pena. D’aquesta manera, cada vegada estaran més motivats i ajudaran l’empresa a assolir l’excel·lència empresarial.

Imatge Serte Útil

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Camp obligatori.
Camp obligatori/erroni.
Camp obligatori.

Noticies Relacionades

Publicat per cedec el 19-10-2023

El paper fonamental del director general en l'empresa familiar i en la Pyme

Una figura cridada a marcar el rumb de l'empresa cap a l'èxit Potser la teva empresa no està en una posició que justifiqui la figura d'un director general aliè a la família o a l'accionariat. Però, en qualsevol cas, si aquest paper l'exerceixes tu com a empresari, aquest article et serà molt útil. A CEDEC, Consultoria(...)

Publicat per cedec el 12-09-2023

Com promoure la salut mental en les empreses

Fomentant el Benestar dels Treballadors i l'Èxit Empresarial En l'entorn empresarial actual, on la competitivitat i el rendiment són factors clau, la salut mental dels treballadors s'ha convertit en un tema de vital importància. A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, més que consultors de l'empresa, som consellers dels(...)

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.