Què són els stakeholders i per què són importants per a l'empresa
Per comprendre com operen les empreses i com funciona el mercat, els responsables de les companyies no només han d'entendre l'essència del seu negoci o els elements bàsics del món empresarial. També
necessiten entendre els matisos, els conceptes vinculats i els elements que impacten en la gestió de les companyies, així com la forma en què es perfilen les estratègies de mercat.
A
CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica líder a Europa en gestió, direcció i organització per a pimes i empreses familiars des de 1965, guiem les companyies en la seva comprensió dels reptes als què s'enfronten. Per ajudar els diferents negocis a comprendre com opera el mercat i quins elements impacten en el dia a dia de les empreses, volem ajudar a definir
què són exactament els stakeholders, una peça crucial de l'empresa gràcies a aquest
article.
Els stakeholders no són simplement els accionistes de les empreses. El terme, que
va ser encunyat en els 80 per Robert Edward Freeman, serveix per denominar totes aquelles persones i organitzacions que es veuen impactades pel que fan les companyies. Per tant, a més dels accionistes i els inversors, també són stakeholders els treballadors, els socis, els competidors o els proveïdors de les companyies i, per descomptat, els seus clients.
Tot i així, no tots els stakeholders són iguals. Les anàlisis distingeixen entre els stakeholders primaris i els secundaris.
Els primaris són aquells que resulten imprescindibles perquè l'empresa funcioni. Són els seus propietaris, els seus gestors i els seus empleats. Els seus vincles amb la companyia són econòmics i directes.
Els stakeholders secundaris són aquelles persones i organitzacions que
no tenen un poder o impacte directe en l'empresa, però sí que es veuen afectades pel que li succeeix a la companyia.
Un exemple perfecte per comprendre aquest matís és el dels proveïdors, els quals no poden marcar les decisions i les estratègies d'una empresa a la qual donen serveis, però el que faci aquesta companyia afectarà completament la seva línia de negoci i els seus ingressos.
A la llista dels stakeholders secundaris hi entren els
clients, els proveïdors, els creditors de la companyia, les administracions públiques, la societat en general o els accionistes.
Aquests últims, els shareholders en anglès, no són exactament el mateix que els stakeholders, per tant, ambdós termes no poden tractar-se com a sinònims, degut a que hi ha matisos que els diferencien. Els accionistes tenen una gran influència dins els stakeholders per dos motius:
- Els accionistes o shareholders poden guanyar o perdre diners segons l'estratègia que adopti l'empresa;
- Són un actiu que genera recursos a la companyia
Per aquests dos motius, els accionistes poden pressionar amb les seves inversions en la direcció que els interessi.
La importància dels stakeholders
Les companyies han de tenir molt presents els stakeholders i els seus interessos. Necessiten garantir que estiguin satisfets amb allò que s'està fent i que continuïn simpatitzant amb la companyia. En cas de no ser així, podrien causar perjudicis de diferents tipus, com ara econòmics o comunicatius.
Possiblement, aquest és un dels punts més complicats a l'hora de fer estratègia de negoci, perquè
implica trobar un terme mig que satisfaci un grup molt variat de persones, organitzacions i interessos.
A
CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, tenim molt present que comprendre els stakeholders i treballar, per respondre a les seves expectatives i interessos, és summament important, així mateix, una correcta i oportuna relació amb ells ajuda, sense cap mena de dubtes, en el camí cap a l'excel·lència
empresarial.
0 Comentaris