Saps si la idea del teu negoci és realment viable?
Abans d'iniciar un negoci, cal determinar si la idea que el sustenta és viable des d'un punt de vista economicofinancer. Per molt bona que sigui aquesta, no tots els projectes funcionaran, per la qual cosa és necessari analitzar la viabilitat de la idea de negoci abans de llançar-se a emprendre i valorar si la inversió en energia, temps i recursos pot fer-ho factible.
A CEDEC, consultoria d'Organització Estratègica líder a Europa en gestió, direcció i organització d'empreses, sabem que començar un negoci no és una tasca senzilla. No sols n'hi ha prou amb tenir una idea i l'embranzida per a dur-la a terme. Cal parar esment a una àmplia varietat de factors. Així, si la idea que ho sosté manca de viabilitat, per moltes ganes que tinguem de dur-la a terme, caldrà replantejar el seu llançament.
Per a evitar aquest problema, hem de començar per desenvolupar el concepte de negoci. Podem realitzar diverses preguntes. Quina gana el client amb mi? Quina necessitat cobrirem? Hi ha altres empreses que ofereixen el nostre producte o servei? En definitiva, es tracta de determinar el valor afegit de la idea que volem portar a la pràctica, un element fonamental a l'hora de competir i aconseguir l'èxit.
Una vegada desenvolupat el concepte, arriba el moment de realitzar un estudi de mercat. És important centrar-lo en la realitat i sempre apostant per l'honestedat. Podem utilitzar enquestes per a conèixer l'estat dels clients, revisar dades del sector i qualsevol altra informació que ens resulti útil. Així, amb l'anàlisi d'aquestes dades, determinarem si hi ha un buit disponible per al negoci que volem desenvolupar i si el públic pot arribar a estar disposat a comprar les nostres solucions. Cal no oblidar que, sense vendes, no hi ha negoci.
El següent pas consisteix a desenvolupar una estratègia de mercat adequada. En ella s'establirà qui és el client, quina compra, quant està disposat a comprar, on ho fa habitualment i, amb totes aquestes dades, avaluar si la idea és econòmicament sostenible. Cal no oblidar que la nostra experiència professional prèvia per a iniciar un negoci es converteix en un actiu de valor. La il·lusió és important, però de res servirà si no s'està preparat. Si ja es compta amb una trajectòria professional en el sector, convertir la idea en un negoci rendible serà una mica més senzill. Al cap i a la fi, es comptarà amb un coneixement del mercat i com solucionar les necessitats del client de maneres diferents a les que el fan altres companyies.
Després d'aquests passos, arriba el moment de desenvolupar un pla d'acció per a començar el negoci en major profunditat, analitzant la viabilitat economicofinancer del projecte. Per a això, haurem de tenir en compte els fons necessaris per a posar en marxa el negoci, ja siguin les aportacions pròpies o de tercers, i desenvolupar així una previsió de tresoreria a curt i mitjà termini. Amb aquestes xifres, caldrà fer una estimació dels beneficis previstos en el compte de resultats, coneixent com estaria el nostre balanç de situació, és a dir, el resum d'actius (béns i drets que posseeix la companyia), contrastat amb els deutes i el capital de l'empresa en un període determinat. I amb totes aquestes dades, tenir clar quin serà el punt d'equilibri de l'empresa, aquell nivell de vendes que genera un benefici 0, en el qual s'igualen els ingressos totals amb els costos totals.
Si amb tota aquesta anàlisi, veiem que la nostra idea de negoci és viable econòmicament, i les previsions realitzades així ho confirmen, només falta establir les fases necessàries per a passar de la idea a la realitat. Convé apostar per la flexibilitat, ja que sempre es donaran retards i imprevistos, i preparar-se mentalment per a les dificultats que puguin arribar: retard de pagaments, males vendes, creació d'empreses-competència, etc.
Amb tots aquests indicadors, podrem determinar si una idea de negoci és viable. Hem de reflexionar a fons i analitzar totes les dades amb honestedat per a portar-la a la pràctica. A CEDEC, consultoria d'Organització Estratègica Empresarial, sabem que emprendre no és una tasca fàcil, exigeix molt compromís i dedicació al projecte empresarial. Però tot camí comença amb un primer pas que, gràcies l'assessorament especialitzat de consultors experts, serà més fàcil poder aconseguir l'Excel·lència Empresarial.
0 Comentaris