Mentoring Executiu

Mentoring o Coaching, y cómo alcanzar la Excelencia Relacional

13-09-2019

Equip CEDEC

Dins l’entorn de les relacions professionals, tant el Mentoring com el Coaching serveixen per desenvolupar les habilitats personals i professionals. Però, per què, si la meta és la mateixa, tenen noms tan diferents? La gran diferència rau en la metodologia utilitzada i en el camí que es desenvolupa fins assolir el progrés desitjat per cada un dels interessats.

Si ens basem únicament en una definició acadèmica, podem dir que:

Mentoring és una relació professional en la qual una persona amb experiència i èxit assisteix a una altra en el desenvolupament de les seves habilitats i coneixements específics. Això influirà en el seu creixement personal i professional (un expert, mentor, assisteix a un de menys expert, mentroree). El Mentoring està orientat a les relacions a llarg termini.

Coaching és una relació professional en la qual una persona (coach) amb experiència busca conduir a un nivell superior o diferent de competències a una altra (coachee). Això passa per aprendre noves habilitats i adquirir nous coneixements. El coaching, segons la International Coach Federation, es defineix com “un procés d’acompanyament reflexiu i creatiu amb clients als quals els inspira maximitzar el seu potencial personal i professional”. El Coaching està orientat a les tasques i normalment és a curt termini.

Escollir una relació o una altra, només ho pot marcar un mateix depenent del moment i segons el que estigui buscant. Tot i així, poden arribar a ser complementàries.

Quan considerar el Coaching:

  • Quan una empresa està buscant desenvolupar als seus empleats en competències específiques, utilitzant eines de gestió del rendiment i involucrant al superior jeràrquic.
  • Quan una empresa té diversos treballadors amb talent que no compleixen amb les expectatives.
  • Quan una empresa està introduint un nou sistema o programa.
  • Quan una empresa té un grup de col·laboradors (5-8) que necessiten una competència major en àrees específiques.
  • Quan un líder o executiu necessita ajuda per adquirir una nova habilitat com a responsabilitat addicional.

Quan considerar el Mentoring:

  • Quan una empresa busca desenvolupar als seus líders o grup de talents com a part de la planificació de la successió.
  • Quan una empresa està buscant desenvolupar als seus empleats per eliminar les barreres que dificulten l’èxit.
  • Quan una empresa busca desenvolupar als seus empleats de manera addicional en l’adquisició d’habilitats o competències específiques.
  • Quan una empresa busca conservar la seva experiència interna i l’experiència que resideix en el seus empleats per les futures generacions.

Analitzem la següent taula sobre les diferències que podem remarcar entre ambdues disciplines.

 

Mentoring

Coaching

Orientat a les relacions.

Busca proporcionar un ambient segur on compartir el problema que afecti el seu èxit professional i personal. Si bé les metes o competències específiques d’aprenentatge es poden utilitzar com a base per crear la relació, el seu enfocament va més enllà d’aquestes àrees per incloure coses com l’equilibri treball / vida, l’autoconfiança, l’autopercepció i com el que és professional influeix en el que és personal.

 

 

Orientació a les tasques.

L’atenció es centra en qüestions concretes: como gestionar de manera més eficaç, parlar de manera més articulada i aprendre a pensar estratègicament (desenvolupar aquestes habilitats).

Bidireccional.

Ambdós participants s’ensenyen i aprenen l’un de l’altre.

 

Unidireccional.

És el coach qui resol les necessitats del coachee i no a la inversa (serà sempre ell qui aprengui alguna cosa). És irrellevant que el coach aprengui quelcom d’aquesta relació, mentre el coachee aconsegueixi resoldre la seva necessitat.

Mig i llarg termini.

Per tenir èxit, requereix temps en el qual ambdós podran aprendre l’un de l’altre i establir un clima de confiança que creï un entorn en el qual el mentoree es pugui sentir segur al compartir els problemes reals que afecten al seu èxit. Les relacions de Mentoring exitoses duren de 9 mesos a un any.

 

Curt termini.

Curt període de temps, potser només unes poques sessions. Dura tot el temps que sigui necessari, depenent del propòsit de la relació.

 

Facilita el desenvolupament i la transformació personal.

El seu propòsit és desenvolupar a l’individu, no només pel treball, sinó també pel futur.

Facilita la transformació del comportament i/o habilitats. Millora el rendiment de l’individu al treball. Això implica millorar les habilitats actuals o adquirir noves habilitats. Una vegada el coachee adquireix noves habilitats amb èxit, el coach ja no és necessari.

 

Negoci i a les persones.

El superior jeràrquic està indirectament involucrat. Pot oferir suggeriments a l’empleat sobre com utilitzar millor l’experiència, però no té vincle amb el mentor i no es comuniquen en absolut (ajuda a mantenir la integritat de la relació entre el mentor i el mentoree).

 

Experiència en una àrea especialitzada.

El gerent immediat del coachee és un soci crític pel coaching. Li proporciona al coach informació sobre les àrees amb les quals el seu treballador necessita entrenament.

 

Disseny d’un programa de treball. Requereix una fase de disseny per determinar el propòsit estratègic, les àrees d’enfocament de la relació, els models de Mentoring específics i els components concrets que guiaran la relació, especialment la tria del coach.

No requereixen programa.

Es pot realitzar quasi d’immediat sobre qualsevol tema.

 

I per què al Grup CEDEC ens hem decantat pel Mentoring per assolir l’Excel·lència Relacional?

Portem des del 1965 apostant per ell, tot i que hagi estat recentment que se l’ha batejat com a Mentoring.

Des dels nostres inicis, al Grup CEDEC acompanyem els empresaris durant un període de 12 mesos, consolidant així els treballs realitzats, després del desenvolupament dels projectes contractats. Durant aquest any, busquem:

  1. Proporcionar un ambient segur on compartir qualsevol problema que afecti al seu èxit professional i personal, en el marc dels treballs realitzats. I per què no en els nous que puguin sorgir durant aquest període.
  2. Que ambdós aprenguin. L’un de l’altre.
  3. Assolir els objectius marcats amb la feina feta pel consultor, que a la vegada són els objectius que s’ha marcat l’empresari, tant a nivell personal com professional. A les empreses familiars, no sempre es tracta d’un objectiu de tasca concreta, sinó que acostuma a ser molt més important l’objectiu de relació.
  4. El Mentoring ens farà millorar, juntament amb l’empresari, pas a pas, en el progrés cap a l’Excel·lència Empresarial. A més, ens permetrà establir una organització de base, fent sostenible el desenvolupament i anticipant-nos als canvis.

 

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.