Intel·ligència Artificial en l'empresa? Sí, però amb coneixement

07-04-2020

Juan Sánchez i Oriol Colomer

Des de mitjan segle passat la intel·ligència artificial (IA), forma part de les nostres vides. L'evolució és imparable i arribarà a tots els àmbits de la nostra existència. La intel·ligència artificial és una realitat.

És una realitat en el món empresarial des de fa uns anys. No existeix empresa que no utilitzi l'un o l'altre sistema que contingui elements propis de la intel·ligència artificial. De fet, qualsevol sistema informàtic és part principal d'un sistema d'intel·ligència artificial i, s'ha convertit en una cosa imprescindible en el món empresarial.

Però Quin ús donem en el món empresarial a la IA? podrà la IA substituir a l'empresari en la presa de decisions?

Primer hauríem d'entendre i definir que és la IA d'una forma pràctica. Per Intel·ligència Artificial, ens referim a un conjunt d'eines i algorismes que permeten a les màquines prendre decisions de manera autònoma, és a dir, sense la intervenció humana. Gran part d'aquestes eines desenvolupades des de la IA, es troben actualment en l'empresa i són els denominats Sistemes d'Informació (SI). Aquests S.I., són eines a la disposició de les empreses que contribueix a una major, millor i mes veloç gestió de les dades de l'empresa. En conseqüència, en l'actualitat on la velocitat en la disposició de la informació i en la presa de decisions és imperativa, els S.I. s'han convertit en una eina imprescindible per a entendre millor i més ràpid l'evolució del negoci. L'ús dels SI en el món empresarial està àmpliament estès, no existeix empresa i per tant empresari, que no doni suport a les seves decisions en un Sistema d'Informació.

Segon, una eina no pot substituir a un humà en la presa de decisions estratègiques, contribueix sens dubte, a la decisió, però no pren la decisió. Està demostrat que darrere de cada decisió humana existeix una emoció, que matisa la decisió. Més encara, la informació que genera els S.I., hagués de venir prèviament definida per un coneixement extens del negoci, de l'empresa, del sector, que permeti una parametrització precisa de la informació, que sàpiga separar el realment útil de l'accessori (el gra de la palla), i resumeixi la informació en una cosa realment útil i necessari.

Finalment, no hem d'oblidar que l'empresa està formada per persones, començant pel propi empresari. Per tant, es fa absolutament necessari utilitzar un altre tipus d'intel·ligència, en teoria inherent a l'ésser humà, que és la denominada Intel·ligència Emocional. És a dir, és la intel·ligència que utilitzem per i per a les persones, empleats, clients, col·laboradors, proveïdors, etc. Va ser Daniel Goleman, investigador i psicòleg estatunidenc, qui va popularitzar el concepte d'Intel·ligència emocional i inclou en el mateix les següents significacions: autoconeixement, autocontrol, automotivació, empatia, habilitats socials (fonamental per a l'acompliment laboral).

Podríem afirmar, en conseqüència, que la incorporació de SI derivats de la intel·ligència artificial en les organitzacions no fa més intel·ligents a les persones que manegen l'empresa, ni els aporten major experiència, ni pren decisions en el seu nom. Es fan indispensables dos elements més: el coneixement i la intel·ligència emocional. Fa uns anys, concretament en 1995, vam conèixer un eslògan que va ser un èxit sense precedents en el sector de la publicitat de l'automoció i que va posar en els mitjans la marca Pirelli. “La potència sense control no serveix de res”. Sens dubte, aquest eslògan i aquesta idea hauria d'incitar al dubte raonable respecte a la situació de la seva empresa.

Ha tingut en compte els tres elements?

1. Coneixement. És absolutament necessari, conèixer i dominar els indicadors essencials de la gestió del nostre negoci. Conèixer la informació precisa que ens sigui realment útil per a dominar la nostra empresa. Classificada i ordenada de manera ajustada, evitant excessos i informacions supèrflues i innecessàries que només distorsionen la informació realment important.

2. Intel·ligència emocional. Disposar i utilitzar les tècniques absolutament necessàries per a poder obtenir el màxim rendiment de nosaltres mateixos i del personal al nostre càrrec, d'una forma harmoniosa i motivante.

3. Sistemes d'Informació procedents de la intel·ligència artificial. Disposar de l'eina necessària que ens proporcionis de manera clara, ordenada, comprensible, perfectament parametritzada i interpretable solo aquella informació que realment precisarem, per a la correcta presa de decisions.

Des de CEDEC proporcionem el necessari per a aquesta bona i correcta gestió de l'empresa. Històricament hem treballat en els tres elements fonamentals de gestió d'empresa. Partint del coneixement, posem a la disposició dels nostres clients professionals experts en gestió i organització empresarial en tots els àmbits i sectors empresarials, amb l'aplicació adequada i raonable de la intel·ligència emocional, aportant les tècniques necessàries per a la inclusió de la mateixa en el dia a dia empresarial i finalment implantant tècniques d'anàlisis d'informació per a la presa de decisions estratègiques amb les eines, sistemes d'informació, a mesura, orientades a la presa de millors decisions més àgilment, de manera precisa i fiable, com per exemple el Business Intelligence.

També et pot interessar

BUSINESS INTELLIGENCE o INTELLIGENCE BUSINESS

20-10-2020

BUSINESS INTELLIGENCE o INTELLIGENCE BUSINESS

Des de CEDEC creiem fermament en la digitalització, i, en aquests moments en què vivim, donem una gran importància a avançar en processos digitals que permetin aprofitar el que ens ofereix la tecnologia amb l'objectiu final de millorar les condicions de treball i augmentar la productivitat. Creiem tant en aquest procés que estem implantant en els nostres...

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.