Excel•lència Empresarial

El model d’Excel·lència Empresarial

17-10-2019

Luis Feliu

Director General CEDEC S.A.

Accedir al perfil

Al mar, les discussions apareixen quan el veler està desventat, sense nord, a la deriva. Quan el vent és fort, quan navega ràpid, tothom està atent i no hi ha temps per qüestions personals o banals. Això és el CEDEC fa a les empreses: marcar un destí segons els desitjos de la propietat, fixar un rumb en el qual tots se sentin còmodes, i gaudir navegant.

El model d’Excel·lència Empresarial

El model EFQM d'Excel·lència Empresarial és un instrument pràctic que permet a les organitzacions i empreses establir un sistema de gestió apropiat, mesurant en quin punt es troben dins del camí cap a l'Excel·lència, identificant possibles manques i definint accions de millora.

A partir d'aquest moment, el procés es va anar ampliant amb la producció en cadena (Henry Ford), la definició de les especificacions de les peces, la creació de departaments d'inspecció de la Qualitat, el control del procés i, ja a mitjans del segle passat, la implantació de mecanismes d'assegurança de la Qualitat, Gestió de la Qualitat Total i, per fi, l'Excel·lència Empresarial. Als anys 90, la European Foudation for Quality Management (EFQM) estableix ja les bases del model europeu d'Excel·lència.

Dins dels múltiples avantatges de l'aplicació d'un model d'Excel·lència, podem ressaltar que permet a una organització establir un mateix llenguatge i manera de pensar, així com convertir-se en una eina de diagnòstic, detectant punts de millora per a implantar les accions correctores pertinents.

El model EFQM d'Excel·lència parteix del control permanent de 9 criteris empresarials.

Els 5 primers són els anomenats Agents Facilitadors: Lideratge, Persones, Estratègia, Aliances i Processos.

Els 4 següents són els diversos Resultats: en les persones, en els clients, en la societat i els Resultats clau empresarials.

Tots aquests criteris són coherents en el seu ordenament. El lideratge és el que permet gestionar les persones de l'organització, definir estratègies i consolidar les aliances amb clients i proveïdors per a la millora contínua dels processos.

Després d'això, no es pot pretendre aconseguir els resultats clau de manera continuada. Sobretot, si no s'han establert prèviament les bases per aconseguir resultats en els col·laboradors, en els clients i en la societat. CEDEC ha col·laborat amb milers d'empreses europees en la implantació de mecanismes coherents amb aquest model. Sempre, considerant que l'empresa excel·lent és aquella que la propietat desitja tenir.

Però independentment dels objectius empresarials, CEDEC considera que el concepte d'Empresa Excel·lent implica que:

• El client es converteix en el més important.

• Tota l'organització està implicada en la satisfacció dels clients.

• Tota l'organització està implicada en la millora contínua.

• El canvi forma part de la vida empresarial.

• Existeix coincidència entre els objectius de les persones i els de l'empresa.

• S'estimula la participació i la creació.

• Els directius deleguen.

• Es gestiona amb dades objectives, indicadors, previsions i escenaris alternatius.

També et pot interessar

Juan Sánchez i Oriol Colomer

26-03-2020

El camí cap a l'Excel·lència: Kaizen, la millora contínua

En els temps actuals parlar d'Excel·lència s'ha convertit en una paraula que amaga intencions, objectius o proposicions d'excel·lents productes, serveis, actuacions, etc. És a dir, és més una declaració d'intencions que una realitat. Segur que moltes organitzacions comuniquen als seus clients aquesta imatge...

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.