El camí cap a l'Excel·lència: Kaizen, la millora contínua

26-03-2020

Juan Sánchez i Oriol Colomer

En els temps actuals parlar d'Excel·lència s'ha convertit en una paraula que amaga intencions, objectius o proposicions d'excel·lents productes, serveis, actuacions, etc. És a dir, és més una declaració d'intencions que una realitat. Segur que moltes organitzacions comuniquen als seus clients aquesta imatge d'Excel·lència, però els seus clients, amb tota probabilitat, no la perceben com a tal i el seu nivell de satisfacció queda lluny de les expectatives creades. No oblidem, que l'Excel·lència o la Perfecció, com a tal són inassolibles, la qual cosa no significa que no caminem cap a aquesta meta. Molt al contrari, ha de ser el propòsit de qualsevol empresa. Perquè, Excel·lència equival a millora contínua.

Dit l'anterior, arribem a la nostra primera conclusió: l'Excel·lència és una aspiració, una motivació i, com a motivació, ens anima a moure'ns cap a ella, ens posa en el camí i ens obliga a treballar en ella com a objectiu, ens obliga a actuar.

Però, i aquí sorgeix, el segon dubte Com una empresa inicia el camí cap a l'Excel·lència?
Es parla amb freqüència d'aprendre dels nostres errors, no podem estar més d'acord, però És està una bona metodologia de millora, una metodologia basada en una actuació reactiva? La nostra resposta és NO, és necessària però no suficient.

L'expressió: “aprenem dels nostres errors” es queda curta, insuficient, quan parlem de millora contínua. La millora contínua va molt més allà i es refereix a una filosofia de funcionament intrínsec de la pròpia organització. És a dir, l'Excel·lència deu, per obligació, formar part de l'ADN de l'empresa. Ha de partir des de totes les estructures internes de l'empresa cap a l'exterior. Una empresa que no treballi, ni creï, ni estableixi metodologies de millora contínua, no pot, per definició transmetre Excel·lència, sense que sembli un pur artifici estètic, una acció de màrqueting, amb poca o nul·la continuïtat i amb menor resultat.

Hem de tenir en compte que la millora contínua implica aportació de valor permanent als nostres productes als nostres serveis o actuacions. És el que ens diferencia de la nostra competència i constitueix una dels senyals d'identitat d'una companyia. Per això, totes les empreses haurien de tenir entre les seves prioritats l'establiment d'una filosofia de millora contínua.

Quan parlem millora contínua, destaca la filosofia, que porta el nom de KAIZEN.

KAIZEN és la contracció de 2 paraules japoneses, KAI = canvi i ZEN = Bondat, que es tradueix habitualment com: MILLORA CONTÍNUA.

És cert que el Kaizen és especialment conegut en sectors industrialitzats, però sens dubte, té el seu lloc i no és petit en el totes les àrees de l'empresa i en qualsevol mena d'organització. La filosofia Kaizen ha d'integrar-se dins de la política d'empresa i ha d'entendre's, interpretar-se i aplicar-se per tots els integrants de l'organització.

Sigui Kaizen o una altra filosofia, només les empreses que desenvolupen polítiques de millora contínua, és a dir, orientades a l'Excel·lència, són empreses que poden presumir de crear i ser excel·lents i, per tant, vendre Excel·lència.

I en la seva organització, Quines són les seves polítiques d'empresa? les té definides? inclouen la millora contínua, o només l'esmenten sense desenvolupament cap? O potser, en la seva empresa té un sistema de QUALITAT, que el que persegueix és cobrir estàndards, sense més, sense aportar valor?

I aquí, ens sorgeix un nou punt, el desenvolupament de la millora contínua. Si hem optat per la filosofia Kaizen, hem de conèixer la metodologia de la seva aplicació. Que, per cert, és simple, però d'una eficàcia inequívoca.

Llavors, Si en la seva empresa hi ha filosofia de millora contínua el felicitem per això. Però, la metodologia és clara, concreta, assumible i aplicable? Perquè, que serveix generar una metodologia que no podem aplicar, que ningú entén, que ningú posarà en marxa. Pregunti als seus empleats, o senzillament valori les millores aconseguides en la seva empresa en els últims temps, clar que per a això hauríem d'haver establert uns objectius de qualitat, de millora, per descomptat mesurables i quantificables.

Li suggerim, per tant, utilitzar la senzilla metodologia que aplica Kaizen i que es basa en les anomenades 5 “esses”:


1. Sieri. Classificació i descarti. Rebutjar el que no es necessita.

2. Seiton. Organització/Ordre. Un lloc per a cada cosa i cada cosa en el seu lloc.

3. Seiso. Higiene/visualització/neteja. Identificació del problema per a posar-li remei.

4. Seiketsu. Normalització/Estandardització. Preservar els nivells de millora i integrar-los en l'organització.

5. Shitsuke. Disciplina. Crear hàbits. La millora contínua ha de ser el mantra que regeixi en la companyia. Implicació de tots.

Des de CEDEC que caminem cap a l'Excel·lència al costat dels nostres clients, que tenim filosofia i metodologia de millora contínua, li volem convidar a integrar en la seva organització aquesta manera d'actuar.
Perquè només sent “excel·lents” podem crear i transmetre “Excel·lència”, i per a això: filosofia i mètode.

Per a finalitzar, una consideració: on primer s'observa l'Excel·lència és en l'aplicació immediata de mesures de suport, de suport, d'acompanyament en temps difícils. L'estar present al costat dels nostres clients, de manera permanent, aportant valor, ens fa excel·lents.

També et pot interessar

El model d’Excel·lència Empresarial

Luis Feliu

17-10-2019

El model d’Excel·lència Empresarial

El model EFQM d'Excel·lència Empresarial és un instrument pràctic que permet a les organitzacions i empreses establir un sistema de gestió apropiat, mesurant en quin punt es troben dins del camí cap a l'Excel·lència, identificant possibles manques i definint accions de millora. A partir d'aquest moment, el procés es va...

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.