Verifica l’èxit o el fracàs d’un producte amb un MVP
Abans de llançar al mercat un producte o servei, és fonamental comprovar si tindria una bona rebuda, atès que desenvolupar-lo sense una verificació prèvia pot suposar pèrdues importants i no es tindria una informació valuosa per gestar aquest
llançament correctament. Per evitar-ho, hi ha eines com el
producte mínim viable, o MVP (de l’anglès
minimum viable product).
A
CEDEC creiem que és essencial que les empreses, abans d’oferir als seus clients productes o serveis nous, amb el cost que això comporta, dediquin un temps a
estudiar la viabilitat del projecte amb un MVP, no només per garantir-ne l’èxit sinó també per obtenir dades rellevants, és a dir,
feedback per millorar el producte o servei nou. En aquest
article d’Expansión.com es defineixen els
cinc punts bàsics per dissenyar un producte mínim viable, que de vegades és un prototip, tot i que també hi ha altres fórmules que permeten posar a prova qualsevol idea.
- No hi ha un model de MVP
Depenent de l’empresa i, sobretot, del producte que s’hagi de presentar, caldrà definir en què consistirà aquest producte mínim viable, que no cal que sigui el producte en si mateix. Les opcions són diverses: un prototip, una pàgina d'aterratge amb un formulari d’inscripció, un vídeo demostratiu, una versió preliminar d’un programari, una enquesta, una campanya a Facebook, etc. Hi ha moltes possibilitats per poder provar un concepte i, en cada cas, cal cercar l’alternativa que permeti obtenir més informació sobre el producte o servei que volem oferir.
- Quan cal dur a terme un MVP
Sempre que una empresa tingui incerteses a l’hora de desenvolupar i presentar un negoci o un servei nou, és aconsellable dur a terme un MVP per provar-lo i evitar “mals majors”.
- Quin cost té un MVP
En establir el pressupost per provar un producte o un servei a través d’un producte mínim viable, cal tenir en compte que no hi ha una quantitat establerta. Cal considerar aquest cost com una inversió per reduir el risc del fracàs i també com un experiment per obtenir una informació determinant que millori o modifiqui el producte o el servei mateix.
D’altra banda, és habitual que un MVP es repeteixi diverses vegades i que, generalment, es modifiqui per optimitzar-lo fins a aconseguir un llançament perfecte per triomfar en el mercat.
- Adreça el teu MVP als ‘early adopters’
Qualsevol producte mínim viable haurà d’anar adreçat a un públic determinat. Depenent del producte o servei hem de definir quin és aquest públic, però hi ha unes pautes generals que ens ajudaran a encertar-la amb aquest pas. Segons aquesta metodologia, és clau optar pels
early adopters o primers clients, que són els clients més fidels i que seran els primers consumidors i, per tant, els qui més dades puguin aportar. Hi ha tres trets essencials que ajuden a trobar-los: tenen un problema o una necessitat comuna que podem solucionar, són conscients d’aquest problema i cerquen una forma de resoldre’l, i poden adquirir o comprar aquest producte o servei.
- Obtenir els millors resultats d’un MVP
Per treure el màxim profit d'un producte mínim viable és bàsic que, en tot moment, en aquest experiment els resultats es mesurin amb mètriques quantitatives i qualitatives per obtenir la quantitat més àmplia de dades valuoses i detallades en profunditat. De fet, per assolir aquest objectiu és fonamental mantenir una relació estreta i freqüent amb els
early adopters.
Hi ha incomptables exemples que il·lustren que recórrer a aquest test abans de “llançar-se a la piscina” és un recurs excel·lent. N’és un bon exemple el cas de
Dropbox, una empresa de Silicon Valley que, en els seus inicis, va tenir dificultats serioses per presentar aquest producte d’allotjament d’arxius per compartir i desar-los al núvol d’una manera segura. Fins que no es va fer un MVP, que va consistir en un vídeo de presentació on es veia com utilitzar-lo, no va aconseguir atraure els inversors necessaris per posar en marxa el llançament del producte, que avui dia té més de 500 milions d’usuaris registrats.
Sens dubte, tots els emprenedors s’enfronten a un mateix problema: oferir un producte o servei que ningú no vulgui comprar o que ni tan sols atregui el
finançament o els recursos necessaris per llançar-lo. Hi ha moltes idees de negoci que semblen potencialment viables, però que, a l’hora de la veritat, fracassen. Per això és recomanable provar-les amb consumidors potencials i amb fórmules diferents que permetin donar a conèixer el producte i que facin possible determinar-ne els punts dèbils per modificar-les abans de llançar-les al mercat.
A
CEDEC, Centro Europeo de Evolución Económica, creiem que aquesta eina facilita que s’obtingui una informació molt valuosa per al desenvolupament futur de qualsevol servei o producte. Així, amb un MVP es pot verificar si se satisfaran les necessitats dels seus clients potencials i així reduir els costos i els riscos que comporta desenvolupar un producte o servei per llançar-lo al mercat partint d’hipòtesis no contrastades. De fet, l’estudi previ i un enfocament proactiu són fonamentals per a la supervivència de qualsevol negoci, una peça clau més per continuar progressant en el camí de l’
excel·lència empresarial.
Imatge ok
0 Comentaris