Com realitzar un estudi de mercat?
Un
estudi de mercat és una investigació per anticipar la resposta dels clients potencials i la competència
davant el llançament d'un nou producte o servei. Es tracta del primer pas que ha de fer qualsevol emprenedor que pensi en muntar una empresa, ja que aquesta recerca li aportarà informació molt rellevant sobre el context econòmic,
la viabilitat del negoci, i sobre com obtenir-ne el màxim rendiment.
A
CEDEC considerem fonamental que els emprenedors
realitzin un bon estudi de mercat que els pugui guiar posteriorment en la presa de decisions estratègiques per obtenir l'èxit empresarial. És per això que compartim aquest
article d'El Economista en què es detallen
els passos a fer a l'hora de realitzar un estudi de mercat.
El primer que cal dir és que l'estudi de mercat no és una qüestió que sigui rellevant només per a les grans empreses o per a aquelles que busquin introduir productes o serveis innovadors.
Tot emprenedor ha de contrastar la seva idea de negoci amb les necessitats i preferències del mercat, i assegurar-se així d'invertir el seu temps i recursos en un projecte viable a llarg termini. A més,
aquest document servirà com a full de ruta en el desenvolupament del negoci, que s'haurà d'anar actualitzant a mesura que la realitat de l'empresa evolucioni.
Encara que l'ideal és que l'estudi de mercat el duguin a terme professionals,
és important que l'emprenedor conegui la metodologia bàsica i els punts clau que no han de faltar, a més de treballar braç a braç amb l'equip responsable de la investigació. L'estudi de mercat es compon de quatre fases:
1. Cerca d'informació
El primer pas és recopilar tota la informació disponible
sobre el propi producte o servei que es vol comercialitzar. És probable que algú pensi que ho sap tot sobre el sector en què vol operar, però sempre és possible descobrir noves dades d'interès o, en qualsevol cas, tenir-ho tot recollit en un mateix document l'ajudarà a treure millors conclusions. Si bé no n'hi ha prou amb limitar-se a navegar per Google, està clar que Internet dona accés a multitud d'informació molt fàcilment. És recomanable cercar en pàgines oficials com cambres de comerç, conselleries, instituts oficials... així com en esdeveniments especials, fires o revistes especialitzades.
A més a més de la informació en sí, aquesta investigació ens permetrà saber quantes referències hi ha del producte o servei, fet que ens ajudarà a fer-nos una idea del tipus de cerques que es fan, i
la possibilitat de posicionar el nostre negoci a Internet.
2. Observació del client
Definir el públic objectiu i conèixer com és el client al qual un es vol dirigir, també resulta fonamental per a un bon estudi de mercat. Així, és recomanable
realitzar un perfil concret del receptor del producte o servei, i analitzar les seves característiques demogràfiques i socioeconòmiques, així com les seves necessitats i preferències de compra. Per això, es pot entrevistar a possibles clients, organitzar grups de discussió i fer enquestes. Això sí, no s'ha de perdre de vista que perquè la mostra sigui representativa s'aconsella un mínim de 100 persones diferents (no és suficient preguntar a dos o tres amics).
3. Investigació de la competència
És bona idea visitar presencialment les empreses de la competència, indagar en els seus webs i xarxes socials, i, fins i tot, cercar perfils i informes professionals. L'objectiu és recopilar tota la informació possible sobre com són i que estan fent les companyies amb un producte similar al que es vol introduir. Cal conèixer els preus que estableixen, com organitzen la venda, quina és la seva imatge pública i com es comuniquen amb els seus clients. Això permetrà
emular les millors propostes de la competència, descartar les negatives i trobar un espai de diferenciació per al propi negoci.
4. Anàlisi DAFO
Per últim, resulta molt útil realitzar aquesta anàlisi, que
identifica les oportunitats i les amenaces que presenta el mercat, així com les fortaleses i debilitats del negoci que es vol implantar. D'aquesta manera, es podran sospesar els factors aliens a l'empresa que podrien afavorir el seu desenvolupament, però també els que puguin arribar a impedir l'execució de l'estratègia empresarial. També s'especificaran els recursos i avantatges de l'empresa i els aspectes que poden limitar-ne el seu desenvolupament.
A
CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, considerem que l'estudi de mercat és una eina fonamental per
guiar els emprenedors en la direcció del seu negoci, ajudant-los a trobar noves oportunitats i permetent que detectin les amenaces que podrien posar en risc la viabilitat de la seva empresa. Així es contribuirà a establir els fonaments per al creixement i
l'excel·lència empresarial.
Imatge Entrepreneur
0 Comentaris