Com es fa un pla estratègic d'empresa?
El
pla estratègic d'empresa és una eina molt útil perquè qualsevol companyia assoleixi els seus objectius empresarials de la forma més eficaç i ràpida possible. I és que, a l'hora de dirigir una empresa, és millor no deixar-se portar per la inèrcia o prendre decisions a cop d'intuïció sinó
tenir una guia que defineixi les línies d'actuació generals i les mesures concretes per aconseguir un creixement sostingut a llarg termini.
A
CEDEC considerem que és essencial que les empreses elaborin
un document en el qual estableixin clarament les seves metes i les accions que cal emprendre per complir-les. És per això que compartim aquest
article en què s'explica d'una manera senzilla com crear un pla estratègic d'empresa.
Com ja apuntàvem, es tracta d'un document en què
s'analitza la situació actual de l'empresa i, a partir d'aquí, es reflexiona sobre cap es vol que vagi i les accions que ajudaran a assolir aquest fi. La concreció és molt important:
cal traduir en xifres els objectius empresarials i descriure amb detall les tasques que cal dur a terme, així com el termini per fer-ho, perquè només així es podrà ser realment eficaç. Evidentment, tot i que hi pot haver molts punts en comú entre els plans de diferents negocis, cal adaptar-los al màxim a cadascuna de les situacions, fugir de les generalitats i
centrar-se en la realitat empresarial de cada organització.
Per tant, per crear un pla d'aquestes característiques és fonamental
cobrir tres àrees: el punt de partida de l'empresa, la direcció que es vol prendre i el cronograma d'accions per emprendre aquest camí amb èxit.
1. Missió i valors de l'empresa
Saber des d'on es parteix és clau abans d'iniciar qualsevol planificació. Convé
revisar la posició estratègica de l'empresa, analitzar l'objectiu pel qual es va fundar (i plantejar-se si continua vigent) i els principis rectors que guien l'organització en les seves activitats diàries, i fer una anàlisi DAFO en la qual se n'examinin les fortaleses, les debilitats, les amenaces i les oportunitats.
2. Visió de futur
Com s'espera que sigui el futur de l'empresa? Respondre clarament a aquesta pregunta serà molt rellevant per poder elaborar un pla estratègic ambiciós, realista i que s'ajusti als objectius de la companyia. Convé tenir en compte
quin és, actualment, l'avantatge competitiu que diferencia aquest negoci, si és sostenible de cara al futur i si hi ha altres àrees en què es pot avantatjar la competència. També és recomanable examinar altres aspectes externs com ara la situació de la competència o les noves oportunitats de mercat que puguin sorgir.
3. Full de ruta
Saber en quin punt s'està i on es vol arribar és imprescindible, però serveix de poc si no s'acompanya de
mesures concretes que permetin dissenyar la ruta més ràpida i menys costosa. Així, el pla ha d'incloure accions específiques clau per assolir els objectius estratègics, iniciatives a curt termini per complir les metes més prioritàries, uns indicadors de rendiment que es controlaran per determinar si se segueix el rumb correcte, i els recursos que s'utilitzaran per executar el pla.
Finalment, s'ha de tenir en compte que, un cop elaborat el pla estratègic d'empresa, no cal que sigui immutable.
Es tracta d'un document viu que la companyia ha de revisar periòdicament i n'ha d'analitzar l'efectivitat i les millores que es poden executar mentre s'implanta.
A
CEDEC, Consultoría de Organización Estratégica, sabem que redactar un pla estratègic requereix una inversió de temps important, però també que és un esforç que val la pena. Amb aquest pla,
qualsevol empresa aconseguirà definir i seguir una direcció ferma, i també millorar el control de la gestió i augmentar el compromís dels empleats, que són factors essencials per assolir el creixement i aconseguir l'
excel·lència empresarial.
Imatge Eres Emprendedor
0 Comentaris