Publicat per cedec el 25-02-2020

Com crear un pla de negoci amb el model Canvas?

A l'hora de crear una nova empresa, comptar amb una bona idea és el primer pas. Però aquesta idea no serveix de gaire si no és viable, i per descobrir-ho convé crear un pla de negoci en el qual es detallin aspectes com la proposta de valor, l'oportunitat que es desitja cobrir, les característiques del mercat al qual es dirigeix o la inversió necessària per posar-lo en marxa. En aquest sentit, el model CANVAS ofereix una forma ràpida i molt visual d'establir les bases per a aquest pla de negoci.

A CEDEC considerem fonamental que els emprenedors siguin capaços d'avaluar les possibilitats d'un negoci de manera senzilla i evitar perdre el temps amb projectes que no puguin ser viables. És per això que compartim aquest article en què s'explica què és el model Canvas i com generar-lo.



El model Canvas és una eina visual per analitzar models de negoci de forma simplificada, en què es defineixen, en un únic foli, els 9 aspectes bàsics de qualsevol negoci. Es tracta d'una proposta que el doctor Alexander Osterwalder va presentar en el seu llibre “Generació de models de negoci”, i que té com a principal avantatge, la seva senzillesa. Així, abans de dedicar hores i hores de planificació i estratègia a un negoci incipient, es pot comprovar la seva viabilitat en qüestió de minuts. És fàcil d'interpretar, ofereix un enfocament sistèmic, és aplicable a qualsevol tipus d'empresa i permet tenir a simple vista una idea general del que es vol dur a terme. També resulta molt útil a l'hora de compartir el model de negoci amb els empleats, inversors o socis, de forma que puguin comprendre l'essència del negoci fent una ullada.

Per crear un pla de negoci amb el model Canvas només s'han d'anar cobrint cadascun dels 9 apartats que el conformen i que són els següents:

  1. Segment de clients: en aquest apartat es respondrà a quin tipus de clients es dirigeix el negoci. Pot tractar-se d'un mercat de masses o d'un nínxol segmentari o diversificat, i en cada cas s'haurà d'orientar el producte i l'estratègia a les característiques, gustos i necessitats d'aquests clients.

  2. Proposta de valor: aquí s'ha de definir quin és l'avantatge competitiu o proposta de valor que farà que els clients prefereixin comprar aquest producte abans que d'altres similars que ja existeixin. Algunes propostes de valor clàssiques poden ser la novetat, la personalització, el disseny, un menor preu, la reducció de riscos, l'accessibilitat o un rendiment superior. Aquesta és la peça clau de qualsevol model de negoci.

  3. Canals de distribució: es tracta de buscar les vies òptimes per fer arribar el producte o servei fins al públic objectiu.

  4. Relació amb els clients: defineix el tipus de relació que el negoci establirà amb els diferents segments de clients. Ha de contemplar tant els canals de comunicació adequats per arribar fins a aquests, com el cost que suposarà.

  5. Fonts d'ingressos: un altre aspecte fonamental que cal tenir clar és com es monetitzarà el negoci: què, com, quant i per què els clients estaran disposats a pagar. A més, s'establirà com serà el flux d'ingressos (diari, mensual, estacional) per poder avaluar la sostenibilitat de la proposta de valor.

  6. Recursos clau: es detallen en aquest punt tots els actius estratègics que l'empresa necessitarà per mantenir la seva activitat econòmica: tant els recursos físics i financers, com els humans. De la mateixa manera, s'especificarà la inversió necessària per comptar amb aquests recursos.

  7. Activitats clau: són les activitats estratègiques indispensables per poder dur a terme de forma fluïda la proposta de valor al mercat i generar ingressos. Encara que dependran del model de negoci, algunes de les més habituals serien: producció, distribució, màrqueting, manteniment, atenció postvenda, disseny…

  8. Aliats clau: una empresa no és autosuficient, sinó que funciona immersa en una gran xarxa de contactes per poder escometre amb èxit la seva activitat. Així, cal considerar els proveïdors que es necessitaran, així com altres associats necessaris: inversors, empreses amb les que existeixin aliances, etc.

  9. Estructura de costos: es posen així en relació diversos apartats anteriors, com ara els recursos, les activitats clau i les fonts d'ingressos, per identificar tots els costos, establir si són fixos o variables, tractar d'optimitzar-los i descobrir si el finançament pot fer front de forma solvent (i quant de temp) a aquestes despeses.


A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, creiem que el model CANVAS pot ser una eina molt valuosa per ajudar a desenvolupar un pla de negoci. En tenir, a simple vista, tots els elements clau que componen l'activitat empresarial, resulta més senzill detectar els aspectes a millorar i disposar d'una visió global de la viabilitat del model de negoci. D'aquesta manera, serà més fàcil establir una estratègia adequada per a l'empresa, que permeti el creixement a llarg termini i la consecució de l'excel·lència empresarial.

Imatge Mi pyme

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Camp obligatori.
Camp obligatori/erroni.
Camp obligatori.

Noticies Relacionades

Publicat per cedec el 04-01-2024

Productivitat en el treball: mesures de millora

Molt més que un indicador d'eficiència La productivitat laboral és un factor vital per a la supervivència i el creixement de qualsevol negoci. En CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, més que consultors de l'empresa, som consellers dels empresaris de pymes i d'empreses familiars. Incrementar la productivitat no sols(...)

Publicat per cedec el 19-12-2023

Gestió del canvi organitzacional: el model Kotter

Un canvi ben gestionat genera noves oportunitats  La gestió del canvi en les empreses familiars i en les pymes és fonamental a causa del seu impacte directe en la supervivència i la prosperitat d'aquestes organitzacions. A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, més que consultors de l'empresa, som consellers dels empresaris de(...)

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.