Publicat per cedec el 26-01-2021

Objectius SMART: què són i per què els necessiten les empreses

En la recerca de l'excel·lència empresarial i dels millors resultats possibles, les companyies han de comptar amb una estratègia ferma i clara que indiqui què esperen del mercat i com ho assoliran. Són vàries les eines que ajuden a aconseguir a tenir aquesta visió clara i ferma del present, i del futur de l'organització. Una d'elles són els objectius SMART.

A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica líder a Europa en gestió, direcció i organització per a empreses familiars i pimes, assessorem les empreses per conèixer totes aquelles eines i solucions que les ajudaran a ser més competitives i eficients. Per això, compartim les lliçons que es desprenen d'aquest article sobre aquesta solució.

Els objectius SMART guien les empreses a l'hora de determinar quines són les vies indispensables que s'han de seguir per complir amb els seus objectius. El seu nom és un acrònim de cinc paraules en anglès. SMART prové d'specific, measurable, achievable, relevant i time-bound. En català, la seva traducció seria, per ordre, específic, mesurable, assolible, rellevant i limitat en el temps.

Cada una d'aquestes paraules marca com s'han de fer les coses i com han de ser els objectius per complir. Per als responsables de les empreses, són una eina molt útil perquè les ajuda a avançar en la direcció correcta.

Específic: l'objectiu SMART no pot ser ambigu. S'ha de tenir molt clar què es vol fer i assolir, perquè només així s'aconseguirà complir el repte. Preguntar-se el què, quin, qui i on de l'objectiu, ajuda a guanyar en especificitat.

Mesurable: mesurar els resultats i els avenços és crucial perquè permet ser conscient de com de prop s'està de complir amb els objectius. Les mesures han d'utilitzar sistemes clars i amb dades inqüestionables, i han de realitzar-se de forma constant.

Assolible: els objectius han de ser realistes. No val somiar grans fites si aquestes estan molt lluny de l'abast de l'empresa. Abans de fixar-los cal plantejar-se com es podrà assolir aquell objectiu i si es tenen els recursos suficients per complir-lo.

Rellevant: l'objectiu SMART ha d'encaixar amb allò que importa a l'empresa i ha de funcionar dins de l'estratègia global. La pregunta clau per comprendre si és o no rellevant és la de per què. Els responsables de les empreses han de qüestionar-se què els ha portat a centrar-se en aquest objectiu.

Limitat en el temps: es necessita una data d'entrega, un deadline. Gràcies a això es pot estructurar el què i com es faran les coses. 

A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, creiem que és important no oblidar que els objectius SMART han de ser sempre fàcils d'entendre i realistes, i també que la seva redacció, i la seva mateixa existència, han d'ajudar a repartir tasques i responsabilitats dins de la companyia. Tenir-ho present els converteix en una guia molt eficaç per navegar cap a l'excel·lència empresarial

 

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Camp obligatori.
Camp obligatori/erroni.
Camp obligatori.

Noticies Relacionades

Publicat per cedec el 04-01-2024

Productivitat en el treball: mesures de millora

Molt més que un indicador d'eficiència La productivitat laboral és un factor vital per a la supervivència i el creixement de qualsevol negoci. En CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, més que consultors de l'empresa, som consellers dels empresaris de pymes i d'empreses familiars. Incrementar la productivitat no sols(...)

Publicat per cedec el 19-12-2023

Gestió del canvi organitzacional: el model Kotter

Un canvi ben gestionat genera noves oportunitats  La gestió del canvi en les empreses familiars i en les pymes és fonamental a causa del seu impacte directe en la supervivència i la prosperitat d'aquestes organitzacions. A CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, més que consultors de l'empresa, som consellers dels empresaris de(...)

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.