Avantatges i inconvenients de l'offshoring
Subcontractar o deslocalitzar determinats processos de negocis a altres països és un recurs habitual que les empreses empren per estalviar costos, especialment en aquest món globalitzat i hiperconnectat on
la competència entre les diferents companyies és ferotge, i la necessitat d'abaratir costos, encara més urgent. És el que es coneix com
offshoring, un fenomen que no és, ni molt menys, exclusiu de les grans organitzacions i que presenta múltiples avantatges, però també alguns inconvenients.
A
CEDEC creiem que és important que
les empreses coneguin els pros i contres de traslladar part de la seva activitat a un tercer país, perquè puguin analitzar de forma estratègica
si els convé recórrer als serveis offshoring i quins processos deslocalitzar concretament. És per això que compartim aquest
article de Byzness en què es tracta aquest tema i es donen algunes claus per
poder aprofitar l'offshoring en benefici d'un determinat negoci.
El primer que cal tenir en compte és que, si bé moltes vegades s'empra
l'outsourcing i l'offshoring com a termes sinònims, no són el mateix. L'outsourcing és simplement
l'externalització de serveis a una tercera empresa, mentre que l'offshoring és
la deslocalització dels processos, que pot realitzar-se de forma interna (és la pròpia companyia la que trasllada un determinat departament a un altre país) o externa (subcontractant determinades tasques a una empresa d'un altre país). De la mateixa manera, tot i que es tendeix a pensar en la
deslocalització industrial de fàbriques i centres de producció, en realitat es pot traslladar qualsevol procés i no només els de manufactura. Així, cada vegada són més les empreses que aposten per portar a fora determinats serveis (call centers, servei tècnic o processos administratius) i
fins i tot activitats d'alt valor, com la recerca, el desenvolupament de productes o el disseny.
Avantatges
L'avantatge més obvi de l'offshoring
és la reducció de costos, ja sigui en producció, mà d'obra, logística, oficines, etc. A més, en portar una determinada activitat a un altre país també és possible beneficiar-se dels avantatges fiscals d'aquell territori.
En qualsevol cas, no és l'únic avantatge.
Treure partit d'una àmplia varietat de talent o de llocs de treball molt especialitzats, de la proximitat a les matèries primeres o d'estructures organitzatives més àgils són altres raons de pes per recórrer a l'offshoring.
Inconvenients
El principal inconvenient és
la pèrdua de control sobre alguns dels processos de negoci, especialment quan s'externalitza a través d'una altra empresa, fet que pot acabar desembocant, fins i tot, en una certa dependència del proveïdor. De la mateixa manera, l'afany per abaratir costos pot acabar conduint a
una pèrdua de qualitat en el producte o servei. Sense oblidar que, quan s'externalitza la producció, és necessari encarregar un volum elevat de comandes, fet que no sempre és possible o recomanable.
Altres problemes que poden sorgir tenen a veure amb
les diferències culturals i la falta de comunicació, així com possibles conflictes interns amb les plantilles davant la possibilitat d'emportar-se a fora part dels llocs de treball nacionals.
A
CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica, considerem fonamental que les empreses examinin minuciosament
si els convé o no utilitzar aquesta estratègia, ja que no està exempta de riscos. En qualsevol cas, emprada adequadament pot redundar en una major productivitat i un increment del rendiment a curt i llarg termini, i ajudar a establir els fonaments per a la consecució de l'
excel·lència empresarial.
Imatge David Carter
2 Comentaris
Saladin 15/03/2023
Saladin 15/03/2023