L'obligada adaptació de la distribució. Els dark store o magatzem fosc

01-09-2021

Germán Arribas y Juan Sánchez

La crisi pandèmica ens ha obligat a tots a adaptar-nos a una nova realitat de vida. Les accions més comunes de les nostres vides, com fer la compra, es van veure absolutament alterades. Aquesta situació provoco que les empreses de distribució haguessin d'adaptar-se a una forma diferent de demanda. Si bé és cert, que la formula ja estava inventada i en alguns casos funcionant, van obligar al fet que les empreses de distribució acceleren els seus processos per a assortir de manera efectiva aquesta demanda.

Com és habitual, els més hàbils, visionaris i adaptables van ser els primers i, per tant, els beneficiats per aquesta ràpida adaptació al canvi. Però aquests canvis en el sector ja s'han interioritzat i formen una relació diferent entre distribuïdor i client final, que ha arribat per a quedar-se.

Què és un dark store?

Es refereix a un punt de venda minorista o centre de distribució que dóna servei en forma exclusiva o mixta (botiga oberta) a les compres en línia.

Es correspon amb un establiment de mitjà o gran format per a servei de “fer comanda i recollir” o lliurament a domicili. La comanda es realitza a través d'una plataforma de comandes per a vendes en línia.

Per tant, Es correspon amb un negoci, per exemple, d'alimentació, no obert al publico o que estant obert al públic funciona, simultàniament, com dark store.

Exteriorment, els espais d'ús per a “dark store” són sovint simples gens pretensiosos externament i situats en llocs de l'extraradi de les ciutats, però amb vies d'accés ràpid que els permeten donar servei a la seva àrea d'influència. No obstant això, són molts els establiments que disposant d'espai i pàrquing s'han adaptat a aquesta nova modalitat, fins i tot estant en llocs cèntrics.

Interiorment, l'ordenació de l'establiment pot ser la d'un supermercat convencional amb passadissos i prestatges amb comestibles, secció de frescos o fins i tot productes al tall i altres articles minoristes.

En el supermercat o magatzem en lloc de trobar clients, localitzem a processadors de comandes o “recol·lectors” que s'encarreguen de preparar la comanda que han rebut per mitjans electrònics.

Aquests “recol·lectors” preparen la comanda i la deixen llista per a ser retirada directament pel client en les zones habilitades per a això o disposen d'una flota de furgonetes de repartiment.

Quins avantatges aporta el dark store?

Per a l'establiment els avantatges són nombrosos. La més destacada la reorganització de la producció, la qual cosa implica personal, ordenant i reduint est al no ser necessari disposar de reposadors permanentment, o caixers o assessors de producte.

L'establiment pot organitzar més eficaçment la seva jornada laboral, ja que, les comandes realitzades pels clients indiquen les hores preferibles de lliurament a domicili el que permet planificar la preparació de les comandes i organitzar les rutes de lliurament d'una forma eficaç. En el cas que el client opti per retirar la seva comanda, també indica l'hora prevista, per la qual cosa, d'igual forma es pot organitzar el personal en funció de les comandes rebudes i l'hora de recollida.

El centre de distribució no necessita estar situat en zones cèntriques, ja l'element localització, no és tan important, això permet reduir els costos de lloguer dels magatzems i en conseqüència incremento de rendibilitats.

La innecessària presentació de productes en taulells especialitzats en caps de góndola o en taulells de caixa o de tall.

Per a un supermercat tradicional també són avantatjosos els dark store, ja que, pot redistribuir millor al seu personal utilitzant reposadors com a recol·lectors en moments de màxima activitat i fins i tot els recol·lectors poden realitzar la seva labor des del magatzem preparant comandes de productes no col·locats en prestatgeries, per la qual cosa es redueix de manera significativa el temps dedicat a reposició, neteja, cobrament, etc.

S'estima que l'estalvi d'una empresa de distribució de comestibles pot aconseguir un estalvi de costos pròxim al 40%.

Per al client, també són avantatges, més en aquests temps en els quals la interacció social s'ha vist limitada, sinó també en l'estalvi de temps que suposa no haver de desplaçar-se al supermercat a realitzar la compra convencional de comestibles i permet, fins i tot, fer comparatius de preus per productes. La recollida de la comanda en botiga permet una organització més eficaç del temps, d'igual forma, que el lliurament en domicili.

D'altra banda, està el compromís mediambiental en ser considerats d'ultima milla o km 0, per la millor gestió de rutes, eliminant vehicles de les poblacions en els lliuraments domiciliaris. També per les reposicions de magatzems que es realitzen amb vehicles de major grandària, que no accedeixen al centre urbà.

En resum, la situació actual ha accelerat un procés que portava anys cuinant-se i que ha vingut per a quedar-se. El procés comença a estar molt arrelat en països del nostre entorn i amb força al nostre país.
En l'actualitat grans companyies de distribució i centrals de compra estan procedint a establir aquest sistema.
Des de CEDEC podem ajudar-lo a reconvertir el seu supermercat tradicional en un modern establiment de distribució. Com més aviat millor adopti aquests nous sistemes millor servei podrà proporcionar als seus clients.

També et pot interessar

La importància de decidir el propi futur: la planificació estratègica com a resposta a la incertesa ambiental

Equip CEDEC

02-05-2022

La importància de decidir el propi futur: la planificació estratègica com a resposta a la incertesa ambiental

Quan es parla de planificació estratègica, és inevitable tenir en compte les crisis econòmiques actuals, els salts tecnològics i les pandèmies, esdeveniments que alteren profundament els plans dels empresaris i que són cada vegada més freqüents. El canvi constant sembla imposar-se i genera una sensació de desconcert en moltes...

LA RESILIÈNCIA EN LES EMPRESES: UNA MODA O UNA REALITAT? II EL PROCÉS DE CONVERTIR L'EMPRESA EN RESILIENT

Equip CEDEC

19-04-2022

LA RESILIÈNCIA EN LES EMPRESES: UNA MODA O UNA REALITAT? II EL PROCÉS DE CONVERTIR L'EMPRESA EN RESILIENT

Fa uns dies que en el nostre article LA RESILIÈNCIA EN LES EMPRESES: UNA MODA O UNA REALITAT? I, aclarim que la Resiliència és una necessitat per a les empreses que acredita la seva capacitat per a adaptar-se a les exigències del mercat i als canvis en els desitjos i les necessitats dels seus clients. Què pot fer un empresari per a desenvolupar una...

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.