Publicat per cedec el 23-06-2020

L'ús de la intel·ligència artificial a l'empresa també requereix tenir coneixement i intel·ligència emocional segons la consultora CEDEC

Que el món està en evolució constant és una realitat indiscutible i s'hi succeeixen uns canvis que els avenços tecnològics han accelerat d'una manera exponencial en les darreres dècades. Des de mitjan segle passat, la intel·ligència artificial (IA) ha esdevingut un d'aquests avenços i ja forma part de les nostres vides. A més, la intel·ligència artificial també és una realitat en l'àmbit empresarial, una evolució imparable que arribarà a tots els àmbits de la nostra existència. 

CEDEC, com a soci en gestió estratègica per a pimes i empreses familiars, acompanya els propietaris i els directius empresarials en l'elaboració i posada en marxa de mètodes i eines que els permetin aconseguir els seus objectius. I entre aquestes eines, la intel·ligència artificial apareix com un dels avenços principals que tenen al seu abast per adquirir més competitivitat en totes les àrees de treball i per accelerar la presa de decisions.



Avui dia, no hi ha cap empresa que no faci servir algun tipus de sistema que no contingui elements propis de la intel·ligència artificial. De fet, qualsevol sistema informàtic és ja part principal d'un sistema d'intel·ligència artificial, quelcom imprescindible en el món empresarial. Però, quin ús es dona a la IA dins el món empresarial? Podria arribar a substituir l'empresari en la presa de decisions?

Denominem "intel·ligència artificial" el conjunt d'eines i algoritmes que permeten a les màquines prendre decisions d'una manera autònoma, és a dir, simular processos d'intel·ligència humana sense intervenció humana. 

Una gran part de les eines desenvolupades des de la IA es troben actualment a l'empresa: són els anomenats sistemes d'informació (SI), unes eines a disposició de les empreses per millorar, augmentar i accelerar la gestió de les dades i els processos. Avui dia, quan la velocitat a l'hora de disposar de la informació per prendre decisions és imperativa, els SI han esdevingut una eina imprescindible per entendre millor i més ràpidament l'evolució del negoci. 

Com a exemples pràctics d'IA a les empreses, hi ha tota mena d'eines d'anàlisi de dades ("big data") per obtenir informació d'interès; l'automatització de processos de tasques rutinàries que es poden programar per fer-se en menys temps i menys recursos; els chatbots com a servei d'atenció al client en pàgines web, o el servei d'assistent virtual, que ja està força introduït a moltes llars. Les aplicacions són més nombroses del que sembla a priori.

En qualsevol cas, una eina no pot substituir un ésser humà en la presa de decisions estratègiques; hi contribueixen, sens dubte, però no prenen la decisió. Darrere de cada decisió humana, hi ha una emoció que la matisa. I, és més, la informació que generen els SI prové d'un extens coneixement del negoci, de l'empresa i del sector, que permet una parametrització precisa d'aquesta informació, que sàpiga separar el que realment importa del que és superflu i que resumeixi la informació per obtenir quelcom que sigui realment útil i necessari. 

Cal no oblidar que l'empresa està formada per persones, començant per l'empresari mateix. Per tant, és del tot necessari utilitzar una altra mena d'intel·ligència, en teoria inherent a l'ésser humà, que és la denominada intel·ligència emocional, utilitzada per i per a persones, empleats, clients, col·laboradors, proveïdors, etc. Daniel Goleman, investigador i psicòleg estatunidenc, va popularitzar el concepte d'"intel·ligència emocional", que inclou descriure-la com a autoconeixement, autocontrol, automotivació, empatia o habilitats socials, fonamentals per a l'acompliment laboral. 

En conseqüència, es pot afirmar que la incorporació d'SI derivats de la intel·ligència artificial a les organitzacions no fa més intel·ligents les persones que gestionen l'empresa, ni aquests SI els aporten més experiència ni prenen decisions en el seu nom. Són molt necessaris, però es fan indispensables uns altres dos elements bàsics; el coneixement i la intel·ligència emocional. Així doncs, cal diferenciar entre els elements següents:

  1.   Coneixement. És imprescindible conèixer i dominar els indicadors essencials de la gestió del negoci. Conèixer una informació precisa, que sigui realment útil per dominar l'empresa, classificada i ordenada d'una manera ajustada, evitant excessos i informació supèrflua i innecessària que només distorsionen la informació realment important.



  1.   Intel·ligència emocional. Disposar de tècniques absolutament necessàries i utilitzar-les per poder obtenir el màxim rendiment de nosaltres mateixos i del personal que tenim a càrrec, d'una forma harmoniosa i motivadora.



  1.   Sistemas d'informació procedents de la intel·ligència artificial. Disposar de l'eina necessària que ens proporcioni, d'una forma clara, ordenada, comprensible, perfectament parametritzada i interpretable, només la informació que realment sigui necessària per prendre decisions correctament. 


CEDEC, Consultoría de Organización Estratégica de Empresas, treballa amb tots els elements necessaris per fer una gestió empresarial correcta que presti una atenció especial als tres conceptes fonamentals descrits més amunt. Partint del coneixement i de l'aplicació adequada i raonable de la intel·ligència emocional, s'aporten tècniques necessàries per incloure, en el dia a dia de l'empresa, eines de sistemes d'informació a mida, com ara el Business Intelligence de CEDEC, orientat a prendre millors decisions estratègiques d'una manera àgil, precisa i fiable, una part essencial per treballar i assolir l'excel·lència empresarial en la gestió d'empreses. 

0 Comentaris

Deixa el teu comentari

Campo obligatorio.
Campo obligatorio/erróneo.
Campo obligatorio.

Noticies Relacionades

Publicat per cedec el 25-03-2021

CEDEC ESPAÑA, 50 anys al costat dels empresaris (1971-2021)

  CEDEC ESPAÑA forma part del grup CEDEC amb presència a França, Bèlgica, Itàlia, Suïssa i Luxemburg amb més de 43.000 clients satisfets, 300 col·laboradors i més de 1.000 referències. CEDEC, consultoria d'organització estratègica per a empreses familiars i pimes està(...)

Publicat per cedec el 22-12-2020

CEDEC els desitja bon Nadal i feliç 2021

Com cada any en aquestes dates, des de CEDEC, Consultoria d'Organització Estratègica líder a Europa en gestió, direcció i organització per a empreses familiars i pimes, aprofitem els nostres canals de comunicació en línia per transmetre als nostres clients, col·laboradors i seguidors els nostres millors desitjos per a aquests dies i per a l'any que s'acosta. Tot l'equip de CEDEC els(...)

Subscriu-te a nostra newsletter!

Rebràs notícies mensuals sobre gestió estratègica empresarial i casos d'èxit dels nostres clients.